نام شما:
ایمیل مقصد:

خاستگاه اسکي و بهترين پيست هاي اسکي ايران

خاستگاه اسکي و بهترين پيست هاي اسکي ايران


گروه: ورزش، المپیادها و مسابقات
تاریخ درج: 1391/8/16
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

اسکي يک کلمه ايسلندي است و به معناي «کفش برف» مي باشد. اين ورزش که امروزه يک نوع ورزش زمستاني محسوب مي شود در گذشته يکي از روش هاي مسافرتي بشر به شمار مي رفت. به اعتقاد برخي از مورخان تاريخ پيدايش اسکي به دوران سنگي بر مي گردد و حتي نقاشي‌هاي برجاي مانده بشر را در حال اسکي کردن نشان مي دهد. براساس اسناد و حجاري هاي برجاي مانده، اولين چوب هاي اسکي که از استخوان حيوانات ساخته مي شد به شکل چهار چوب هاي خميده اي بودند که به وسيله تسمه چرمي به پا متصل مي شدند. با گذشت زمان هنوز هم در برخي از سرزمين هاي کوهستاني و برفگير جهان، همچون مناطق قطب شمال، کانادا، ايسلند، نروژ و غيره، اهالي بومي زماني که براي شکار، مسافرت و يا حتي براي خريد کالا و ديگر امور روزانه خود از منزل بيرون مي آيند مجبور به استفاده از چوب اسکي مي باشند.

خاستگاه اسکي و بهترين پيست هاي اسکي ايران
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/08/16 شماره انتشار 18261
نويسنده: موسوي info@khorasannews.com

<< >>
اسکي يک کلمه ايسلندي است و به معناي «کفش برف» مي باشد. اين ورزش که امروزه يک نوع ورزش زمستاني محسوب مي شود در گذشته يکي از روش هاي مسافرتي بشر به شمار مي رفت. به اعتقاد برخي از مورخان تاريخ پيدايش اسکي به دوران سنگي بر مي گردد و حتي نقاشي‌هاي برجاي مانده بشر را در حال اسکي کردن نشان مي دهد. براساس اسناد و حجاري هاي برجاي مانده، اولين چوب هاي اسکي که از استخوان حيوانات ساخته مي شد به شکل چهار چوب هاي خميده اي بودند که به وسيله تسمه چرمي به پا متصل مي شدند. با گذشت زمان هنوز هم در برخي از سرزمين هاي کوهستاني و برفگير جهان، همچون مناطق قطب شمال، کانادا، ايسلند، نروژ و غيره، اهالي بومي زماني که براي شکار، مسافرت و يا حتي براي خريد کالا و ديگر امور روزانه خود از منزل بيرون مي آيند مجبور به استفاده از چوب اسکي مي باشند.امروزه، نه تنها، اسکي به عنوان روشي براي تردد و انجام امور روزمره عده اي از اهالي مناطق کوهستاني و سردسير جهان محسوب مي شود، بلکه شامل چند گروه از رشته هاي ورزشي نيز مي باشد. به طور کلي اسکي به عنوان يک ورزش، براي اولين بار در کشور نروژ و در شهر مورگدال نروژ که به عنوان مهد ورزش اسکي شهرت دارد، شروع شد و علت آن برف گير بودن اين منطقه در مدت زمان طولاني مي باشد.اسکي به طور کلي به دو دسته اصلي «آلپاين» و «اسنوبرد» تقسيم مي شود و به مناطقي که براي ورزش هاي اسکي و ساير ورزش هاي زمستاني اختصاص داده مي شود، «پيست هاي اسکي» گفته مي شود.کشور ايران نيز به دليل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نيز کوه هاي مرتفع سبلان و سهند، داراي پيست هاي اسکي در دامنه اين کوه ها است. تعداد پيست هاي بين المللي ايران ۱۳ پيست مي‌باشد.
بهترين پيست هاي اسکي ايران
اگرچه اسکي معمولا به عنوان تفريح قشر مرفه شناخته مي شود، اما پيست هاي اسکي ايران به اندازه همه مردم براي لذت بردن از برف هاي مرغوب ظرفيت دارند! بنابراين اگر تا به حال راهي پيست‌هاي بين المللي کشور نشده ايد، توصيه مي کنيم از سرماي زمستان امسال که گفته مي شود پربرف وسخت خواهد بود بهره ببريد و لذت سُرخوردن بر دامنه هاي برفي را تجربه کنيد.
پيست اسکي ديزين
«ديزين» نه تنها مهم ترين پيست اسکي ايران، بلکه معتبرترين پيست اسکي در کل خاورميانه به شمار مي رود. اين پيست که در شمال تهران قرار دارد، اولين پيست اسکي در ايران است که از سوي فدراسيون جهاني اسکي براي برگزاري مسابقات رسمي تاييد شد و عنوان بين المللي گرفت.شيب مسير مناسب، طول مسير، محل برگزاري مسابقات و امکانات رفاهي اين پيست، در حد و اندازه هاي بين المللي هستند. براي اسکي در ديزين بايد راهي کوه هاي شمالي تهران و منطقه گاجره شويد. جايي در فاصله 123 کيلومتري از مسير جاده چالوس و 71کيلومتري شمشک. ديزين 3 تله کابين ، 2تله سيژ، 7تله اسکي بشقابي و 1تله اسکي چکشي دارد.ارتفاع اين پيست بين 2650 تا 3600 متر و بهترين زمان اسکي در آن اوايل آذرماه تا اواخر ارديبهشت ماه است. در اين پيست 2هتل و 19 کلبه و 5رستوران وجود دارد. بنابراين مي توانيد درخصوص سفرهاي جمعي طولاني مدت حساب باز کنيد.
پيست اسکي شمشک
پيست «شمشک» بعد از ديزين، دومين پيست اسکي بزرگ ايران است. اين پيست در 57کيلومتري شمال شرق تهران قرار دارد و با روستاي شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شميرانات فاصله اندکي دارد. در پيست اسکي شمشک ۲ دستگاه تله سيژ، ۲ دستگاه تله اسکي بشقابي و ۲ دستگاه تله اسکي چکشي وجود دارد. هم چنين اين پيست به نورافکن زرد مجهز است که به شما اين امکان را مي دهد که تا نيمه هاي شب اسکي کنيد. بهترين زمان اسکي در اين پيست معمولا از اوايل آذر تا اواسط فروردين است. اين پيست هم ۲ هتل دارد و 4رستوران که يکي از آنها در قله واقع است و چشم انداز زيبايي دارد.
پيست اسکي توچال
«توچال» نزديک ترين و شلوغ ترين پيست تهران است که در پايان خيابان ولنجک و در 3 کيلومتري ميدان تجريش در منطقه شميرانات قرار دارد. اين پيست 3خط تله کابين و ۳ خط تله سيژ و يک خط تله اسکي دارد که در مجموع طول آنها به 7500 متر مي رسد و با طولاني ترين تله کابين هاي دنيا رقابت مي کند.اين مجموعه 3 پيست مجزا دارد که اولي در قله، دومي در دامنه غربي و سومي در ايستگاه هفتم به پنجم قرار دارد. پيست اسکي قله يا ايستگاه هفتم از پائين قله توچال يعني در ارتفاع 3850 متري شروع مي شود و به هتل مي رسد. جايي در ارتفاع 3550 متري. طول پيست 1200 متر است و يک تله سيژ (دوپل ماير) و يک تله اسکي در آن کار مي کند. اين پيست با توجه به ارتفاعي که دارد، هم زمان با پيست اسکي سبلان در استان آذربايجان برفگير مي شود و بيش از ۸ ماه در سال قابل بهره برداري است.
هم چنين پيست اسکي ايستگاه هفتم که در دامنه غربي قرار دارد، مناظر بي نظيري را از کوه هـاي اطـراف به نمايش مي گذارد. مســـــافت اين پيسـت 900 متـر است که بالاتـــرين نقطـه آن 3750 متر و پائيــن ترين نقطـه آن 3550 متر ارتفاع دارد. در اين پيست يک تله سيژ پومادر براي حمل و نقل اسکي بازان در نظر گرفته شده است.مسافت پيست اسکي ايستگاه هفتم به پنجم هم حدود 5500 متر است. بلندترين نقطه آن در ارتفاع 3750متري و پايين ترين قسمت آن در ارتفاع 2940 متري در ايستگاه پنجم قرار دارد.پيست توچال از مجهزترين پيست هاي کشور به شمار مي رود که در آن باشگاه تنيس، باشگاه تير و کمان، باشگاه بانجي جامپينگ و اسکيت، باشگاه پينت بال و امکان کوه نوردي و پياده روي وجود دارد.
پيست اسکي آبعلي
پيست اسکي «آبعلي» قديمي ترين پيست اسکي ايران است که نزديک شهر آبعلي در 75 کيلومتري تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. آبعلي ۵ پيست اسکي  دارد که در هر کدام از آن ها امکاناتي مثل تله کابين و تله اسکي به چشم مي خورد. در اين پيست هم چنين زمين  تنيس، سوارکاري، پرش و کايت، هتل، ۳ رستوران و محل کمک هاي پزشکي وجود دارد.
پيست اسکي دربندسر
پيست اسکي «دربندسر» را مي توان جديدترين پيست اسکي تهران دانست که در سال 1361 در قالب يک شرکت خصوصي راه اندازي شد. براي استفاده از اين پيست بايد به 60کيلومتري شمال شرقي تهران در روستاي دربندسر سفر کنيد تا بتوانيد از اواسط آذر تا اواخر فروردين در اين پيست اسکي کنيد. اين پيست هر روز هفته داير است و با وجود يک مدرسه اسکي مجهز و حرفه اي مي تواند خدمات خوبي به شما ارائه دهد.پيست دربندسر يک تله سيژ و ۲ تله اسکي چکشي دارد و ارتفاع پايين‌ترين نقطه آن 2600 متر و بلندترين نقطه آن 3050 متر است. دره «تلتنگه» هم که در شمال دربندسر قرار دارد، تيرماه هر سال فرصت خوبي براي اسکي در اختيار شما قرار مي دهد.
پيست اسکي پولادکف
پيست اسکي «پولادکف» يا سپيدان نام يکي از پيست هاي اسکي ايران است که در استان فارس و 5 کيلومتري شهرستان سپيدان (نزديک شيراز) قراردارد. در اين پيست تجهيزاتي مثل بالابر، تله کابين و موتوربرفي وجود دارد و فضايي خانوادگي بر آن حاکم است. در نزديکي پيست اسکي پولادکف، پيست اسکي کوچک تري وجود دارد که به «پيست اسکي سپيدان» شناخته مي شود و 4 فصل فعاليت مي کند.
پيست اسکي خوشاکو
پيست اسکي «خوشاکو» در 30کيلومتري غرب اروميه و در منطقه راژان قرار دارد. جايي در کوه هاي پرشيب اروميه که همراه با تجهيزات ويژه اسکي و پوشش گياهي مناسب، مي تواند در فصل هاي مختلف سال به عنوان پيست اسکي روي برف و روي چمن مورد استفاده قرار گيرد.
پيست اسکي کاکان
پيست اسکي «کاکان» در استان کهگيلويه و بويراحمد قرار دارد. براي اسکي در اين پيست بايد به دامنه هاي زاگرس و قله دنا در 18کيلومتري ياسوج سفر کنيد. جايي نزديک دهستان کاکان و منطقه آب نهر که با ارتفاع 2600متري، ميزبان اسکي بازان سراسر کشور است. البته طول مفيد اين پيست 600متر و عرض مفيد آن 1500متر است. در اين پيست تله اسکي بشقابي به عنوان دستگاه بالابر استفاده مي شود و تسهيلاتي مثل خوابگاه و رستوران وجود دارد. بهترين زمان اسکي در اين پيست از اوايل دي ماه تا اواخر اسفندماه است که عمق برف حتي تا 3.5 متر نيز مي رسد.
پيست اسکي بيجار
پيست اسکي «بيجار» در استان کردستان يکي ديگر از پيست هايي است که مي توانيد براي يک سفر زمستاني به آن فکر کنيد. پيست اسکي نسار بيجار بر دامنه کوه نسار در بيجار استان کردستان قرار دارد و يکي از ۵ تفريح گاه مهم اين استان به شمار مي‌رود که تجهيزاتي مثل تله کابين، تله سيژ، پارکينگ عمومي، هتل و رستوران در آن به چشم مي خورد.
پيست اسکي چلگرد
پيست اسکي «چلگرد» در 85 کيلومتري شهرستان شهرکرد يکي ديگر از پيست هايي است که از همين روزها تا پايان اسفند ماه مي توانيد از آن استفاده کنيد. اين پيست 800 متر طول دارد و هواي آن در بيشتر روزهاي زمستان آفتابي است. دسترسي به اين پيست از منطقه زاگرس امکان پذير است و هر سال 20 تا 30هزار نفر مي توانند از آن استفاده کنند. يادتان باشد اگر گذرتان به چلگرد افتاد، از تونل و آبشار کوهرنگ هم که در نزديکي پيست قرار دارد ديدن کنيد.
پيست اسکي سهند
پيست اسکي «سهند» در 39کيلومتري جنوب شرقي شهر تبريز قرار دارد. اين پيست که اين روزها در حال تجهيز است، به زودي از 12دستگاه بالابر، هتل ۵ ستاره و ۳ ستاره، مجموعه هاي آپارتماني، ويلايي و اماکن ورزشي برخوردار خواهد شد.در حال حاضر ۲ بالابر تله اسکي به طول 1200متر و ۲ دستگاه مبتدي به طول 100متر در اين پيست وجود دارد و شما مي توانيد در ۶ ماه از سال از برف هاي اين پيست براي اسکي استفاده کنيد. عمق برف هاي پودري اين پيست گاهي تا 4متر مي رسد، اما با اين حال، اين پيست بهمن گير نيست و براي انجام هرگونه ورزش زمستاني فضاي مناسبي دارد.
آلوارس، بزرگترين پيست ايران
شهر گردشگري سرعين در دامنه کوه سبلان در بين گردشگران به دليل جاذبه هاي طبيعي و به ويژه آب هاي گرم معدني و طبيعي با خواص درماني شناخته مي شود، اما هم اکنون فعاليت بزرگترين پيست اسکي کشور در اين منطقه ظرفيت بزرگ گردشگري را براي استان ايجاد کرده است.علاوه بر همه جاذبه هاي طبيعي، تاريخي، باستاني و تفرجگاه هاي بي شمار، سرعين امروز با پيست اسکي «آلوارس» نيز به شهرت رسيده است و با خارج شدن از منطقه گردشگري تک قطبي، سالانه در فصل زمستان و تا اواسط تابستان نيز پذيراي جمع کثيري از علاقه مندان به ورزش هاي زمستاني از جمله اسکي است.از اين رو پيست اسکي آلوارس که در 24 کيلومتري شهرستان سرعين و 12 کيلومتري روستاي تاريخي آلوارس قرار دارد، هم اکنون با تجهيز و توسعه به بزرگ ترين پيست اسکي کشور از لحاظ وسعت تبديل شده است.
منبع: وب سايت «بيتوته»
ايران (وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات)
خبرگزاري مهر
بستن http://www.modarair.com/news/ورزش/خاستگاه-اسکي.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497753     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: