نام شما:
ایمیل مقصد:

 در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد: شهرداری دستور تخلیه مرکز جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را داد/ از ما سوءاستفاده شد

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد: شهرداری دستور تخلیه مرکز جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را داد/ از ما سوءاستفاده شد


گروه: مسائل اجتماعی و فرهنگی
تاریخ درج: 1394/4/15
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

ایلنا: مدیرعامل جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با اشاره به درخواست شهرداری از این جمعیت برای همکاری در طرح «پرتو» به منظور مدیریت ارائه خدمات به کودکان آسیب‌پذیر گفت: امروز صبح در حالی قرار است؛ به دستور شهرداری مرکز ما در خیابان فلاح بسته شود که هیچ کاری در جهت اجرای این طرح انجام نشده است و از نظر ما این موضوع فقط نوعی نمایش بود.

اکبر یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر برای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان گفت: سال گذشته سازمان رفاه، خدمات و مشارکت مردمی شهرداری تهران طرحی را با عنوان طرح "پرتو" در راستای "مدیریت ارائه خدمات به کودکان آسیب‌پذیر" مطرح کرد و از ما خواسته شد؛ در اجرای این طرح با آنها همکاری کنیم.
  وی ادامه داد: هرچند از لحاظ هدفگذاری با این طرح مخالف بودیم، اما به دلیل ادعاهایی که در ابتدا شده بود و اینکه تعداد کودکان کار را به رسمیت شناخته بودند، به عنوان مثال اشتغال به کار یک میلیون و 700 هزار کودک به عنوان کودک خانه‌دار را مطرح کرده بودند و با این فرض که سازمان رفاه قصد دارد، به این موضوع ورود کند، همکاری در این طرح را پذیرفتیم.
یزدی با بیان اینکه هدف این طرح ساماندهی کودکان کار است، در صورتی که هدف جمعیت ما لغو کار کودک است، اظهار کرد: به رغم تمام این موضوعات با این طرح همکاری کردیم. ادعای شهرداری آن بود که حتی اگر مرکز شما شرایط خوبی نداشته باشد، به این دلیل که کاری انسانی انجام می‌دهید و با ما همکاری می‌کنید از شما حمایت می‌کنیم.
مدیرعامل جمعیت دفاع از کودکان کارو خیابان با یادآوری اینکه در آن زمان مجوز ما به دلایلی آماده نشده بود، بیان کرد: پیشنهاد نمایندگان سازمان رفاه این بود که از مجوز دیگری برای عقد قرارداد همکاری استفاده کنید، که این پیشنهاد محقق شد.
وی گفت: برای اجرای این طرح در نهایت ساختمانی واقع در خیابان فلاح داده شد و قرار بود؛ 200 کودک آسیب‌دیده و در معرض آسیب تحت پوشش این طرح قرار گرفته و برای اجرای آن نیز طبق یکی از مواد مندرج در طرح،  مکان فعالیت می‌بایست به مساحت 700 متر که 400 متر آن به حیاط بازی کودکان تعلق داشته باشد، در اختیار ما قرار دهند، اما در حال حاضر فضایی کوچک با 3 اتاق به ما داده شده است.
یزدی با تاکید براینکه ما از ابتدا با شهرداری دچار چالش شدیم، زیرا آنها به عنوان سازمانی دولتی از زاویه سطحی با پدیده و طرح برخورد می‌کردند؛ تصریح کرد: حال آنکه ارتباط ما با کودکان کار عمیق و بدور از هرگونه سطحی‌نگری است. به علاوه آنکه براساس قانون، شهرداری اجازه نظارت بر سمن‌ها را ندارد و فقط می‌تواند؛ امکانات در اختیار ما بگذارد.
وی در خصوص سایر مشکلات جمعیت دفاع از کودکان کارو خیابان با شهرداری تهران  گفت: شهرداری از ما خواست که گزارشی در خصوص آمار کودکان کار ارائه دهیم که ما با این موضوع مخالفت کردیم؛ چون نمی‌دانستیم نتیجه آن چه خواهد بود و می‌ترسیدیم به این ترتیب کودکان تحت پوشش را شناسایی کرده و برایشان مشکل ایجاد شود.
مدیر عامل جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان ادامه داد: با اجبار پس از صحبت‌های انجام شده با شهرداری و اینکه به ما گفته شد، قصد دارند؛ برای این کودکان، کار مددکاری انجام دهند، نام 15 نفر از کودکان را در فرم مخصوص وارد کردیم تا ببینیم؛ نتیجه چه خواهد شد، اما با هیچ ‌یک از بچه‌ها تماسی گرفته نشد.
یزدی با یادآوری اینکه شهرداری اصرار داشت که هرچه سریع‌تر افتتاحیه‌ای برای طرح پرتو برگزار کند، اظهار کرد: شهرداری اصرار داشت که به این مناسبت برای بچه‌ها لباس‌های فرمی تهیه شود، ولی تنها برای 70 نفر از 180 کودک تحت پوشش مرکز لباس فرم تهیه شد. و این مورد اعتراض ما واقع شد. چراکه از نظر ما کار درستی نبود، چون این تبعیض تبعات منفی برای کودکان داشت.
وی اظهار کرد: در نهایت با توجه به امکانات موجود و انتقال بخشی از کودکان تحت پوشش ما از پاسگاه نعمت‌آباد به خیابان فلاح به دلیل دوری مسیر و نبود سرویس از سال جاری و با این موضع شهرداری که "سال جدید با شما قراردادی امضا نمی‌کنیم" باعث شد که تعدادی از کودکان تحت پوشش ما ریزش کنند.
یزدی با بیان اینکه از بعد از عید به ما گفته شد که می‌خواهیم این پروژه را از شما بگیریم، و قصد نداریم؛ قرارداد جدیدی با شما ببندیم، ادامه داد:  این در حالی است که تا آن زمان به جز انجام مراسم افتتاحیه و چند بازدید هیچ کاری در جهت اجرای این طرح انجام نشده بود که از نظر ما این موضوع فقط نوعی نمایش بود و نه اینکه بخواهند، در خصوص کودکان در معرض آسیب کار کنند.
وی افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری از طرف شهرداری اخطاریه‌ای برای ما فرستاده شد، تا مرکز خود در خیابان فلاح را تخلیه کنیم که بهانه آنها در این خصوص عدم رضایت از عملکرد جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و نیز پایان یافتن قرارداد بود. این در حالی است که بر اساس طرح، مدت قرارداد ما یک سال تحصیلی بود که از اول مهر تا آخر شهریور است. بنابراین هنوز مهلت قرارداد ما به پایان نرسیده است. زیرا تعطیلی پروژه بزعم ما مساوی با هجوم آسیب‌ها به زندگی کودکان است.
یزدی خاطرنشان کرد:  طی گفت‌وگوی شفاهی با نمایندگان شهرداری به ما گفته نشد که این همکاری موقتی است، زیرا شهرداری کاملاً با مرکز ما آشنا بود و می‌دانست که 10 سال است، در حوزه کودکان کار و خیابان در محدوده منطقه 17 فعالیت می‌کنیم.
وی تاکید کرد: اجرای طرح با همکاری سمن‌ها به این دلیل بود که این سازمان‌ها با بچه‌های کار و خیابان ارتباط بیشتری دارند و به صورت عملی با مشکلات آنها آشنا شوند.
یزدی همچنین اظهار داشت: قرار بود؛ برای حل مشکلات جلسه‌ای با مسئولان طرح بگذاریم، که آنها به جلسه نیامدند و عملاً جلسه کنسل شد. همچنین با بخش آسیب‌های معاونت اجتماعی شهرداری جلسه‌ای داشتیم که علی‌رغم صحبت‌های انجام شده در آن جلسه نیز کاری صورت نگرفت.
مدیرعامل جمعیت دفاع از کودکان کارو خیابان ادامه داد: چهارشنبه هفته گذشته گروهی از طرف شهرداری به مرکز ما آمدند و گفتند باید این مکان را تخلیه کنیم که در نهایت 72 ساعت وقت دادند و قرار است، امروز صبح مرکز ما در خیابان فلاح بسته شود.
وی افزود: یکی از بهانه‌های شهرداری برای اتمام کار با ما نداشتن مجوز است، در حالی که ما می‌توانیم از مجوز یکی از سازمان‌های همکار خود در شبکه یاری برای تمدید قرارداد استفاده کنیم و از نظر مجوز مشکلی نداریم و همه این مسائل بهانه است.
یزدی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم؛ اگر ایرادی در کار وجود دارد، باید با گفت‌وگو حل شود و این موضوع نباید به معنی پایان دادن به طرح باشد و در حال حاضر احساس می‌کنیم مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ایم. در منطقه 17 طبق مکتوبات طرح "پرتو" ده‌ها پروژه اینچنینی مورد نیاز است.
مدیرعامل جمعیت دفاع از کودکان کارو خیابان یادآور شد: آقای امرودی معاون فرهنگی شهرداری تهران در روز افتتاحیه طرح پرتو عنوان کرد که تهران دو چهره دارد؛ یکی چهره روز و دیگری چهره‌ای که از 10 شب تا صبح ادامه دارد و دولتمردان تنها روز را می‌بینند و شما باید چهره شب را به آنها نشان دهید.

وی در پایان تاکید کرد: کار با کودک کار تنها سوادآموزی و مشاوره و طرح‌های باکمیت 1000نفر نیست، بلکه داشتن آمار دقیق و نگاهی که کار کودک را جرم بداند، مفهوم دارد. تا کودک به کودکی‌اش ادامه دهد

بستن http://www.modarair.com/news/مسائل-اجتماعی/دفاع-از-کودکان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498286     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: