نام شما:
ایمیل مقصد:

یک جامعه‌شناس مطرح کرد؛ خانه‌گریزی فرزندان در زندگی‌های سرد امروزی

یک جامعه‌شناس مطرح کرد؛ خانه‌گریزی فرزندان در زندگی‌های سرد امروزی


گروه: مسائل اجتماعی و فرهنگی
تاریخ درج: 1394/7/17
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 4

یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه 17 مهر ماه روز «خانواده» نام گرفته است، گفت: در شرایط فعلی شاهد این هستیم که بسیاری از فرزندان از خانه گریزان هستند.
 
حسین امیری گنجه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه در راستای کاهش روابط عاطفی موجود در زندگی‌های سرد و مدرن امروزی شاهد خانه‌گریزی فرزندان خانواده هستیم، افزود: در شرایط فعلی شاهد این هستیم که بسیاری از فرزندان از خانه گریزان هستند و زمان زیادی را به تنهایی یا با افرادی غیر از خانواده می‌گذرانند از این‌رو خانواده‌ها باید نسبت به فراهم‌سازی برنامه‌های جذاب و متناسب با سلایق آنان اقدام کنند تا از این طریق فرزندان به خصوص جوانان زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند تا این موضوع کمکی به استحکام نظام خانواده کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حالت فعلی سبک زندگی‌ها دستخوش تغییر و تحولات بزرگ و چشم‌گیری شده است، اظهار کرد: در حال حاضر تغییرات اساسی‌ در باور‌ها و نگرش‌ها ایجاد شده به گونه‌ای که در زندگی‌های فعلی نظام خانواده از یک نظام گسترده به یک نظام هسته‌ای تبدیل شده است که این تغییر زندگی کم‌فرزندی و تک‌فرزندی و حتی زندگی زن و شوهری را به همراه دارد.
 
امیری گنجه اضافه کرد: ادامه این روند خطر بزرگی برای نظام خانواده است به گونه‌ای که در آینده شاهد پدیده‌هایی مانند بی‌برادری و بی‌خواهری خواهیم بود که متاسفانه ظهور چنین پدیده‌هایی بسیار آسیب‌زا هستند.
 
رواج فرزند‌سالاری در زندگی‌های مدرن
 
این جامعه‌شناس در خصوص تاثیرات و آسیب‌های ناشی از تغییر سبک زندگی‌ها و کاهش روابط عاطفی میان اعضای خانواده بر رفتار‌های فرزندان، تصریح کرد: فرزندانی که در خانواده‌‌های گذشته بزرگ می‌شدند مودب‌تر، دارای مشارکت و روابط اجتماعی بهتر، منظم‌تر همچنین نسبت به تغییرات و مشکلات بسیار انعطاف‌پذیر‌تر بودند اما این خصوصیات در فرزندانی که در خانواده‌های امروزی و در زندگی‌های ماشینی و مدرن بزرگ می‌شوند، بسیار کمرنگ‌تر است.
 
وی اضافه کرد: همچنین نوع زندگی‌های امروزی به سویی هدایت شده است که فرزندان تربیت‌پذیری کمتری نسبت به گذشته دارند و سعی بر این دارند که تمام مسائل و هنجار‌ها را خودشان تجربه کنند و خیلی کمتر نسبت به فرزندان نسل‌های قبل‌تر موعظه‌پذیر هستند.
 
امیری گنجه اضافه کرد: در زندگی‌های امروزی علاوه بر کاهش روابط عاطفی و صمیمیت میان اعضای خانواده شاهد کمرنگ شدن حفظ حرمت‌ها و اقتدار پدر خانواده نیز هستیم به‌ صورتی که در بسیاری از خانواده‌ها فرزند‌سالاری نیز رواج یافته و رابطه پدر‌ و فرزندی به فراموشی سپرده شده و صرفا پدر نقش نان‌آور خانواده را دارد.
 
مدرک‌گرایی و پیشرفت تکنولوژی علل اصلی ایجاد زندگی ماشینی
 
این جامعه‌شناس پیرامون علل اصلی ظهور چنین شیوه‌ای در زندگی و روابط خانوادگی با تاکید بر اینکه امروزه شاهد زندگی ماشینی در جامعه هستیم، افزود: مدرک‌‌گرایی، پیشرفت تکنولوژی و در راستای آن ورود پدیده‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی، افزایش آپارتمان‌نشینی و تغییر سلایق نسل‌های مختلف همه منجر به ایجاد این زندگی ماشینی، تغییر در سبک زندگی‌ و کمرنگ شدن روابط گرم خانوادگی میان اعضای خانواده شده است.
 
وی با بیان اینکه در راستای تغییر سبک زندگی‌ها علاوه بر کاهش روابط عاطفی و صمیمی میان اعضای خانواده به دلیل اقتصاد‌گرایی، مصرف‌گرایی و نگاه سود‌انگارانه به مسائل شاهد کاهش روابط فامیلی نیز هستیم، افزود: متاسفانه در زندگی‌‌های امروزی پول و اقتصاد مبنای همه امور شده که این عامل یکی از اصلی‌ترین علل سستی استحکام خانواده‌ها شده است و فضایی مانند گذشته که خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند بسیار کم دیده می‌شود و این امر غیر مستقیم بر کاهش روابط درون خانواده نیز موثر است زیرا این موضوع موجب می‌شود که فرزندان زمان کمتری را با خانواده خود بگذرانند.
 
مادران صنعتی به دنبال تغییر سبک زندگی‌های مدرن
 
امیری گنجه با بیان اینکه هر پدیده‌ای در عالم به جز مادر جایگزین دارد و فقط مادر است که هیچ جایگزینی برای آن نیست، گفت: یکی از ستون‌های اصلی استحکام خانواده مادر است زیرا احساسات مادری تاثیر بسیار زیادی بر فرزند دارد اما متاسفانه تغییر زندگی و کاهش روابط عاطفی میان اعضای خانواده در زندگی‌های امروزی، مادران صنعتی را به دنبال دارد که این مادران هرگز نقش مادری در گذشته را ایفا نمی‌کنند.
 
وی افزود: نقش مادر در حفظ استحکام بنیان خانواده بی‌بدیل است زیرا مادر خانواده مدیر اجرایی خانه و مهره اصلی کنترل روابط میان اعضای خانواده را بر عهده دارد و اجرای صحیح وظایف مادری می‌تواند گامی بسیار موثر در حفظ استحکام نظام خانواده باشد.
 
این جامعه‌شناس درباره راهکار‌های بهبود کاهش روابط عاطفی میان اعضای خانواده و بهبود زندگی‌های سرد امروزی، تصریح کرد: برای این منظور باید برگشتی به سابقه تاریخی خانواده و یک دگر‌اندیشی به نظام خانواده در گذشته و حال داشته باشیم و وجه اشتراک و اختلاف میان این دو را به خوبی بررسی کنیم و نسبت به تقویت عوامل موثر و نکات مثبت اقدام کنیم.
 
امیری گنجه عنوان کرد: همچنین رسانه و خصوصا صدا و سیما نقش بسیار موثری در زمینه به تصویر کشیدن آسیب‌های زندگی‌های سرد و مدرن امروزی بر رفتار‌های فرزندان و نیز هشدار در جهت فاصله گرفتن از ابتلا به چنین زندگی‌هایی دارد، اما متاسفانه این ‌روز‌ها تمام سریال‌های ما به اعتیاد و قتل ختم می‌شود و نشانی از توجه جدی به این امر بسیار مهم مشاهده نمی‌شود.
 
این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه یکی از علل اصلی کاهش روابط عاطفی میان اعضای خانواده و سستی نظام خانواده عدم درک متقابل میان فرزندان و والدین است، گفت: تفاوت زیاد سنی میان فرزندان و والدین می‌تواند یکی از علل اصلی عدم درک متقابل میان این دو باشد که بالا رفتن سن ازدواج منجر به بروز این امر شده است و از این ‌رو ازدواج به موقع می‌تواند نقش به‌ سزایی در استحکام نظام خانواده‌ها داشته باشد
بستن http://www.modarair.com/news/مسائل-اجتماعی/1394-07-17-10-57-33.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498061     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: