نام شما:
ایمیل مقصد:

حلول سال نو ميلادي بر همه مسيحيان هم وطن و جهان مبارك باد/ جهان به سال ۲۰۱۵ سلام گفت

حلول سال نو ميلادي بر همه مسيحيان هم وطن و جهان مبارك باد/ جهان به سال ۲۰۱۵ سلام گفت


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1393/10/11
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

گروه بين الملل: سال 2015 ميلادي از ساعت 24 امشب به وقت ايران آغاز شد و سیدنی همانند هر سال جزو اولین‌ شهرهایی بود که با آتش‌بازی چشمگیر به استقبال سال ۲۰۱۵ رفت. مردم جزیره ساموآ نخستین افراد کره زمین بودند که سال جدید را جشن گرفتند. ساعت پیش از آنکه مردم در آلمان سال جدید میلادی را جشن بگیرند، بیش از یک میلیون نفر در بندر شهر سیدنی شاهد آتش‌بازی گسترده‌ای بودند که به مناسبت فرا رسیدن سال ۲۰۱۵ ترتیب داده شده بود. مراسم خیره‌کننده آتش‌بازی سال نو طبق رسم معمول هر ساله، در پل بندرگاه این شهر برگزار شد. مقامات سیدنی نزدیک به پنج میلیون یورو برای این مراسم هزینه کردند. در آتش‌بازی‌های امسال یاد قربانیان حادثه گروگان‌گیری اخیر سیدنی نیز گرامی داشته شد.

دو ساعت پیش از سیدنی، سال جدید در نیوزلند تحویل شد. علی‌رغم هوای بارانی در این کشور، هزاران نفر از مردم در سواحل جمع شده و به آتش‌بازی خیره‌کننده به مناسبت فرا رسیدن سال جدید خیره شدند. مراسم جشن سال نو در نیوزلند همراه با برپایی کنسرت‌های متنوع بود.

در مالزی مراسم رسمی تحویل سال جدید به دلیل وضعیت فوق‌العاده‌ای که این کشور اکنون در آن به سر می‌برد، لغو شد. مقامات مالزی اعلام کردند، به دلیل سوانح هوایی از جمله مفقود شدن یک هواپیمای مسافربری و نیز وقوع سیل در شرق این کشور امسال برخلاف سال‌های گذشته مراسم جشن و پایکوبی تحویل سال جدید برگزار نخواهد شد.

چین، ژاپن و کره جنوبی نیز به سال ۲۰۱۵ خوشامد گفتند. اما خیره‌کننده‌ترین تصاویر متعلق به مراسم تحویل سال از آن هنگ‌کنگ بود. آتش‌بازی‌ها در هنگ‌کنگ در بندر ویکتوریا با منظره چرخ‌ و فلک ۶۰ متری در پیش‌زمینه برگزار شدند. شهر برلین، پایتخت آلمان، مطابق رسم هر ساله با مراسمی چشم‌نواز همراه با موسیقی و آتش‌بازی در برابر دروازه معروف براندنبورگ به استقبال سال ۲۰۱۵ می‌رود. در این مراسم صدها هزار نفر از جمله گردشگرانی که به برلین سفر کرده‌اند، شرکت دارند.

مردم جهان سال نو را چگونه جشن می‌گیرند؟

رویداد سال نو در سراسر دنیا یکسان است؛ مردم با سال گذشته وداع می‌کنند و به سال جدید خوش‌آمد می‌گویند و برای یکدیگر بهترین آرزوها را می‌کنند اما رسم و رسوم جشن سال نو در کشورهای مختلف، متفاوت است كه در زير به برخي از آنها اشاره شده است:

آلمانی‌ها شب سال نو معمولا دور هم جمع می‌‌شوند و غذا صرف می‌کنند. غذای متداول در این شب "فندو" (Fondue)، نوعی غذای سوئیسی است. برای تهیه فوندو از سیخ‌های بلندی که بر سر آنها مخلفات گوناکون، همچون گوشت و سبزیجات، زده شده است، استفاده می‌شود. اکثر آلمانی‌ها دقایق تحویل سال را در بیرون از خانه می‌گذرانند تا هم آتش‌بازی را بببینند و هم خود در آن شرکت کنند.

در بزریل در شب سال مردم معمولا نو لباس‌های رنگین به تن نمی‌کنند و بیشتر لباس سفیدرنگ می‌پوشند. رنگ سفید رنگ صلح، پاکی و نجابت است و بازتاب آرزوهای مردم برای سال جدید است. در این مراسم که ریشه‌اش از آفریقا به برزیل آمده است، "روز بزرگداشت خدای دریاها" جشن گرفته می‌شود.

رسم اسپانیایی‌ها برای سال نو خوردن ۱۲ دانه انگور است. آنها در میدان "پوئرتا دل سول" در مادرید جمع می‌شوند و تیک تیک ساعت برج میدان در لحظات پایانی سال را دنبال می‌کنند. آنها به ازای هر تیک یک انگور می‌خورند. گفته می‌شود که این کار در سال جدید شانس و خوشبختی می‌آورد.

آتشبازی در بندر سیدنی یکی از زیباترین آتشبازی‌های شب سال نو است. در استرالیا حتی دوبار این آتش‌بازی صورت می‌‌گیرد؛ یکی ساعت ۹ شب برای خانودا‌ه‌ها و دیگری ساعت ۱۲ شب برای جوان‌ها. برنامه استرالیایی‌ها در این شب، رفتن به ساحل، باربیکیو و دیدن آتش‌بازی جزو برنامه است.

در جنوب ایالات متحده آمریکا شب سال نو عدس می‌خورند. معتقدند که عدس همانند سکه برای سال نو شانس می‌آورد. اما بزرگترین جشن آتش‌بازی در میدان تایمز نیویورک برپا می‌شود و در ‌آنجا ستارگان بزرگ شو اجرا می‌کنند.

در روسیه با آغاز سال نو، یک جشن ۱۰ روزه شروع می‌شود. روس‌ها کادوهای خود را نیز در شب سال نو دریافت می‌کنند. آنها در خانه خود پس از گوش دادن به سخنرانی ‌رئیس جمهور شروع به نوشیدن الکل می‌کنند و به بیرون می‌روند.

آتش‌بازی شهر لندن در شب تحویل سال نیز بسیار دیدنی است. همانند اینجا در نزدیکی „London Eye“. در شب سال نو در این منطقه صدها هزار نفر گردهم می‌آیند تا این آتش‌بازی خیره‌کننده را ببینند. این مراسم به صورت زنده از تلویزیون هم پخش می‌شود.

بلغاری‌ها برای سال نو به پشت همدیگر می‌زنند. مردم‌ اعتقاد دارند که این کار سال خوبی همراه می‌آورد. کودکان خانه‌های همسایه‌ها می‌روند و به پشت ساکنین آنجا می‌زنند. بلغاری‌ها هم‌چنین برای جشن سال نو ارواح بد را از خود دور می‌کنند. آنها برای این کار همانند هیولا لباس می‌پوشند و رقص گروهی انجام می‌دهند.

در آفریقای جنوبی مردم سال نو را با كارناوال آغاز می‌کنند. همانند اینجا در شهر ژوهانسبورگ مردم به خیابان‌ها آمده و سال نو را جشن می‌گیرند. اوج این مراسم در روز ۲ ژانویه است. جشن این روز برمی‌گردد به روز برابرحقوقی ((Emancipation Day که در آن برده‌ها در آفریقای جنوبی آزاد شدند.

در کشور هلند رسم ترقه بازی بسیار پر اهمیت است. اما هلندی‌ها یک رسم ویژه نیز دارند. آنها برای سال نو سنگ کربید کلسیوم را منفجر می‌کنند. اگر کربید کلسیوم با آب مخلوط شود تولید گاز می‌کند که با آتش منفجر می‌شود. برای این کار معمولا از دبه‌ی شیر استفاده می‌شود. انفجار باعث می‌شود که درب آن تا ۷۰ متر به بالا پرتاب شود.

در ژاپن برای سال نو خانه باید تمیز شود. ژاپنی‌ها در مراسم سال نو کیک برنجی صرف می‌کنند. گفته می‌شود این کیک برای سال جدید شانس و عمر طولانی می‌آورد. علاوه بر این، پس از نیمه شب، در معبد بودا زنگ ناقوس ۱۰۸ بار به صدا در می‌آید. بازی „Kemari“ با توپ در لباس‌های سنتی نیز از جمله سنت‌های ژاپنی‌هاست.

در میان فرانسوی‌ها آتشبازی و ترقه‌بازی در شب سال نو آنچنان از اهمیت خاصی برخوردار نیست. آنها بیشتر ترجیح می‌‌دهند که با دوستان و خانواده خود دور هم جمع شوند و شام مفصل بخورند. برای مثال آنها شامپاین می‌نوشند و صدف می‌خورند. رسم دیگر در سواحل فرانسه این است که مردم برای آب‌تنی وارد دریا می‌شوند.

یونانی‌ها بیشتر در خانه دور هم جمع می‌شوند و ورق بازی می‌کنند و معتقد هستند که هر کسی که ببرد، در تمام سال جدید برنده خواهد بود. رسم ویژه یونانیان این است که در روز ششم ماه ژانویه به مناسبت غسل تعمید عیسی مسیح، به داخل آب می‌روند. آنها این رسم را دور کردن شیطان‌های بد از خودشان هم می‌دانند.

در ایتالیا کنسرت‌های شب سال نو طرفداران است که در فضای آزاد برگزاری می‌شوند. ایتالیایی‌ها توصیه می‌کنند که در شب سال نو مردم لباس زیر قرمزرنگ بپوشند. گویا لباس زیر قرمز در سال جدید شانس و موفقیت می‌آورد.

بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/سال-نو-ميلادي.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497748     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: