نام شما:
ایمیل مقصد:

در گزارش صندوق بین‌المللی پول مطرح شد؛ اقتصاد ايران رو به بهبود و نیازمند اصلاحات / وال استریت ژورنال: اقتصاد ایران به سوی ثبات می رود

در گزارش صندوق بین‌المللی پول مطرح شد؛ اقتصاد ايران رو به بهبود و نیازمند اصلاحات / وال استریت ژورنال: اقتصاد ایران به سوی ثبات می رود


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1392/11/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

صندوق بین‌المللی پول در اولین گزارش خود درباره اقتصاد ایران در نزدیک به سه سال گذشته اعلام کرده است که اقتصاد ایران به‌شدت تضعیف شده و نیاز به اصلاحات ساختاری فوری و بنیادی دارد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که دولت روحانی به‌خوبی از چالش‌های موجود آگاه است و کارهای مقدماتی را شروع کرده است، به‌طوری که آهنگ رشد منفی فعاليت‌های اقتصادی در کشور آهسته‌تر شده است. اقتصاددانان و بازرگانان داخلی و خارجی معتقدند اقتصاد ایران با رئیس جمهور جدید و توافق هسته ای به سمت پیشرفت گام برمی دارد.

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، اقتصاد ایران که هنوز هم به دلیل تحریم ها فلج شده، با یک رئیس جمهور جدید و توافق هسته ای با غرب که ارز ریال را تثبیت کرده و اعتماد را افزایش داده، حرکت به سوی پیشرفت را آغاز کرده است.

 

آفتاب- سرویس اقتصادی: در این گزارش آمده است که انجام اصلاحات برای جلوگیری از تضعیف بیشتر اقتصاد ایران ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول افزوده است که مجموعه‌ای از شوک‌های مختلف، مانند اجرای برنامه هدفمندکردن یارانه‌ها و برنامه‌های رفاه اجتماعی، بدون منابع مالی کافی و  تشدید تحریم‌های تجاری و مالی اقتصاد ایران را ضعیف کرده است. 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود آورده است که ایران اکنون بر سر دو راهی قرار دارد و دولت جدید باید برنامه اصلاحات اقتصادی فوری و بنیادی را برای حمایت از تولید، نیروی کار و  بازارهای اعتبارات مالی به اجرا بگذارد.
 
در ادامه این گزارش آمده است که دولت حسن روحانی به‌خوبی از چالش‌های موجود آگاه است و در زمينه‌های اقتصادی زيادی کارهای مقدماتی را شروع کرده است، به‌طوری که آهنگ رشد منفی فعاليت‌های اقتصادی در کشور آهسته‌تر شده است.

همچنین روند پرشتاب تورم در دولت قبل  که به ۴۵ درصد رسيده بود، به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی، افزایش قدرت ریال و ... به سرعت به زير ۳۰ درصد در دولت جدید سقوط کرده است.

براساس این گزارش؛ احتمال رشد مثبت يک تا دو درصدی اقتصاد ايران برای سال ۲۰۱۴ وجود دارد. صندوق بين‌المللی پول پيش‌بينی کرده است که تورم در پايان سال جاری ميلادی پتانسيل کاهش به ۱۰ تا ۱۵ درصد را نيز دارد.

 
به گزارش آفتاب، بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که کارشناسان صندوق بين‌المللي پول به منظور تهيه گزارش از وضعيت اقتصادي و سياست‌هاي پولي و ارزي و انجام مشاوره سالانه" ماده 4 " به ایران سفر کردند.
 
اعضای این گروه به سرپرستي مارتين سريسولا، ضمن دیدار با ولی الله سيف، رئيس کل بانک مرکزي با مقامات ارشد اقتصادي کشورمان از جمله محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، علی طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي، حجت الاسلام پورمحمدي وزير دادگستري و مديران عامل برخي از بانک‌های کشور نیز به گفتگو پرداختند.
 
اين هيات که از 5 الی 19 بهمن ماه سال جاری در کشورمان حضور داشت، در نشست پاياني خود طي گزارشي اعلام کرد: رکود اقتصادي در ايران به دليل شوک‌هاي بزرگي است که در چند سال اخير تجربه شده‌ اما علائم رکود درحال کم‌رنگ شدن است و اين امر مي‌تواند براي آينده کشور اميد‌بخش باشد.
 
این خبر انعکاس وسيعي در جامعه بين‌الملل داشت و در تعیین سياست‌هاي شرکاي تجاري در خصوص مبادلات تجاري فيمابين و سرمايه‌گذاري در کشور نقش بسیار موثری ایفاء نمود.
 
هیات اعزامی صندوق همچنین وضعيت ميان‌مدت اقتصاد ايران را با توجه به توافق اخير با گروه 1+5 رو به بهبود ‌ارزیابی کرده و ضمن تاييد روند نزولي تورم در ايران، کاهش بیشتر آن را منوط به تداوم سياست‌هاي انقباضي پولي دانسته است. هيات فوق، کسري بودجه 2 تا 3 درصد از GDP را عاملی برای تعادل اقتصادي بیان نموده ولی سطوح بالاتر کسري بودجه را عاملی برای تورم بيشتر ذکر نموده است.
 
شایان ذکر است این هيات در جریان برگزاری سميناري با عنوان «سياست‌هاي‌ پولي و رابطه تورم‌ ـ‌ توليد در ايران» با حضور اساتيد دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران نیز ديدگاه‌هاي خود را درباره اقتصاد ايران مطرح نمود.
 
گفتنی است یکی از وظایف صندوق بين‌المللي پول طبق مفاد اساسنامه (ماده 4)، تهيه گزارش از وضعيت اقتصادي و سياست‌هاي پولي و ارزي و ارائه کمک‌هاي فني به کشورهاي عضو است.
 
ارائه کمک های فنی به کشورهای عضو  نیز از دیگر وظایف صندوق بین المللی پول به شمار می رود و به همين منظور، اعضاي گروه ماده 4 همه ساله ضمن سفر به کشورهای عضو، دیدگاه‌های کارشناسی و توصیه‌های سیاستی خود را در اختیار مقامات کشور میزبان قرار می‌‌دهند. کشور عضو نیز می‌تواند در زمینه‌ سیاست‌گذاری از این توصیه‌‌ها استفاده کند.

 

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، اقتصاد ایران که هنوز هم به دلیل تحریم ها فلج شده، با یک رئیس جمهور جدید و توافق هسته ای با غرب که ارز ریال را تثبیت کرده و اعتماد را افزایش داده، حرکت به سوی پیشرفت را آغاز کرده است. 
 
وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود آورده است: ساکنان این قطب تجاری باستانی می گویند سیاست های اقتصادی دولت جدید و دورنمای برداشته شدن تحریم های بین المللی طی سال های آینده، مشوق آنها است. به عقیده اقتصاددانان چنین احساساتی به تثبیت ارز ریال کمک کرده و باعث توقت روند رو به رشد قیمت ها شده است.
 
شیراز، قطب هویت پارسی ایران به شدت از تحریم ها ضربه خورد. تعداد بیشمار توریست های بین المللی که برای بازدید از خرابه های باستانی تخت جمشید و مقبره حافظ و سعدی، محبوب ترین شاعران ایران به این شهر سفر می کردند با کاهش روبرو شده بود.
 
بسیاری از ایرانی نسبت به بهبود تدریجی شرایط خوشبین هستند. ضمن اینکه صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه پیش بینی کرد اقتصاد ایران طی سال مالی 2015-2014 که ماه مارس آغاز می شود، با رشدی دو درصدی روبرو خواهد شد. براساس گزارش این صندوق، تورم ایران به حدود 15 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که تورم ایران طی ماه جولای به اوج 45 درصد رسیده بود.
 
چنین داده ها و برآوردهایی باعث شده انتقاداتی از روند کاهش تحریم ها صورت گیرد و برخی از تضعیف تلاش های کاخ سفید سخن بگویند. سناتور مارک کرک، جمهوری خواه ایالت ایلینوی در این باره گفت: «در شرایطی که اقتصاد ایران رو به پیشرفت است و رژیم تحریم ها ترک برداشته، مقامات ایران با فشار بسیار کمتری برای برچیدن توانمندی تسلیحات هسته ای خود روبرو خواهند بود.»
 
البته بسیاری از اقتصاددانان معتقدند اقتصاد ایران برای بازگشت به حجم سابق خود به سال ها زمان نیاز دارد، حتی اگر تحریم ها به طور کامل برداشته شود که البته این امر مستلزم یک توافق جامع است که نهایی شدنش به سال ها زمان نیاز دارد. آنها همچنین انتظار دارند که تورم طی سال جاری در حدود  درصد باشد.
 
مقامات آمریکا تاثیر توافق ژنو بر اقتصاد ایران را رد کرده و به تاجرانی که به دنبال تجارت با ایران هستند هشدار داد که تحریم ها همچنان ادامه دارند و مواردی که استثنا قرار گرفته اند، در صورت عدم دستیابی به یک توافق دائمی، ظرف شش ماه منقضی خواهند شد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه نسبت به ناقضان تحریم های ایران هشدار داده و گفت: «ما مانند یک تن آجر بر سرشان فرود خواهیم آمد.»
 
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود مذاکرات میان ایران و گروه1+5 روز سه شنبه در وین از سرگرفته شود.
 
اقتصاددانان می گویند توافق هسته ای موقتی که اخیرا نهایی شد باید ادامه پیدا کند تا اقتصاد ایران به ثبات برسد. 
 
در حال حاضر هدف اصلی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و تیم مشاوران اقتصادی وی متوقف کردن روند نزولی اقتصاد این کشور است. تیم روحانی روند دسته ای از سیاست های اجرایی شده توسط رئیس جمهور سابق ایران که اثرگذاری تحریم ها را تشدید کرده بود، را معکوس کرده است.
 
راکی انصاری، اقتصاددان و مشاور مالی می گوید کاهش شدید واردات از زمان روی کار آمدن روحانی به تثبیت رسیده است. بهبود کامل شرایط اقتصادی ایران هنوز هم به لغو کامل تحریم ها بستگی دارد اما پیشرفت های اخیر باعث شده دولت نفسی راحت بکشد و فرصت های جدیدی برای شرکت های ایرانی به منظور دریافت مواد خام جهت تولید فراهم شود.
 
در شرایطی که تحریم ها باعث افزایش هزینه بازرگانان و مشتریان شده، بسیاری از تاجران در دبی که یک کانال ارتباطی مهم برای تجارت غیرنفتی با ایران محسوب می شود، می گویند بی ثباتی ارز ایران یکی از بزرگترین مشکلات موجود بوده است. ارز ایران اخیرا به شدت تضعیف شده است. این امر به صادرات ایران کمک کرده اما در داخل تورم را تشدید و واردات را گران تر کرده و بر ریسک انجام مبادلات افزوده است.
 

تجاری که با ایران مبادله می کنند می گویند با تثبیت ارز ریال، این مشکلات در حال بهبود هستند

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت بر امنیت غذایی مردم توجه ویژه‌ای دارد از خروج اقتصاد ایران از رکود در سال 93 خبر داد.
 
 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، امروز پس از جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با تقدیر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: حماسه 22 بهمن جایگاه قوی‌تر برای خدمتگزاران در مذاکرات هسته‌ای فراهم کرد.

گزیده سخنان نوبخت درباره مسائل مهم کشور به این شرح است: 
  •  با توجه به بخش حماسه اقتصادی و تاکیدی که هیات محترم وزیران برای فراهم کردن شرایط اقتصادی و آماده کردن کشور در جهت جهش اقتصادی داشتند ضمن گزارشاتی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت به ویژه این‌که در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و شاهد رشد مثبت اقتصادی خواهیم بود و مراجع بین‌المللی هم به رشد مثبت اقتصادی ایران در گزارشاتشان توجه داشتند
  • برای انعقاد هر قرارداد مقدمات و تمهیداتی باید ایجاد شود و حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران خارجی در داووس و ملاقات با رئیس‌جمهور گام‌های نخستین این توافقات است و این اراده شکل گرفته است.
  • با توجه به مذاکراتی که در داخل کشور و در پی سفر هیأت‌های تجاری خارجی صورت گرفته امیدواریم در آینده شاهد انعقاد قراردادهایی در حوزه اقتصادی باشیم.
  • گزارش مشخصی مبنی بر دستگیری افراد در راهپیمایی 22 بهمن در هیأت دولت مطرح نشده، اما می‌توانیم اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشیم. اما به هر ترتیب دستگاه‌های انتظامی و امنیتی درخصوص نظمی که باید در راهپیمایی طبق قانون لحاظ شود، اقداماتی انجام می‌دهند. 
  • آقای ربیعی وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی در یک همکاری مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت، کار توزیع سبد کالا را انجام می‌دهند و در گزارش ارائه شده از سوی ایشان به دولت کم شدن اقلام سبد کالا تأیید نمی‌شود.
  • سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره شایعه جابجایی نعمت‌زاده با نهاوندیان و تغییرات در دولت تصریح کرد: این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد.
  • برای دولت تأمین سلامت و امنیت تمامی آحاد مردم ایران به ویژه مرزبانان دارای اهمیت است و از این جهت از جنبه‌های مختلف اقدامات مؤثری درباره وضعیت 5 مرزبان در حال انجام است که نتیجه آن را به زودی گزارش می‌دهیم.
  • وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات برخی علما در انتقاد به دولت و ارتباط آن با اظهارات رئیس‌جمهور در جمع دانشگاهیان تصریح کرد: صحبت‌های آقای روحانی در  یک محیط دانشگاهی مطرح شد و ایشان به هیچ وجه نگفتند که منتقدین دولت کم سوادند بلکه از جامعه دانشگاهی دعوت کردند که به جای ارائه پراکنده نظرات به صورت کتبی، سخن بگویند که این دعوت بسیار سنجیده بود.
  • آقای روحانی تأکید کردند که دانشگاهیان سخن بگویند چون اگر آنها سکوت کنند افراد کم‌سوادتر که ممکن است شأن دانشگاه را دچار خدشه نموده و به تشنج بکشانند.
  • هر جا که اشکالی در روش وجود داشته باشد آقای روحانی از مردم عذرخواهی کرده در حالی که بیش از هزار میلیارد تومان برای توجه به سفره مردم صرف شده است.
  • استان خراسان، استان حساسی است. اقدامات لازم درباره انتخاب استاندار انجام می‌شود. اگر برای انتخاب استاندار استان خراسان رضوی تاخیری انجام شود، اما نتیجه به گونه‌ای خواهد شد که رضایتمند می‌شویم.
بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/اصلاحات.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497928     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: