نام شما:
ایمیل مقصد:

 هفته وحدت/ جلال جلالی زاده: این ظلم بزرگی است که به دلیل تفرقه بین سنی و شیعه، اسلام در جهان مظلوم باشد/ هیچ جامعه و امتی با تفرقه و اختلاف به هدف نرسیده اند

هفته وحدت/ جلال جلالی زاده: این ظلم بزرگی است که به دلیل تفرقه بین سنی و شیعه، اسلام در جهان مظلوم باشد/ هیچ جامعه و امتی با تفرقه و اختلاف به هدف نرسیده اند


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1393/10/19
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

جلال جلالی زاده گفت:  دین اسلام  به عنوان کامل ترین دین برای بشر پیام وحدت و مودت دارد و حتی در آیات قرآن به این موضوع اشاره شده که اهل کتاب را دعوت می کند تا به سوی کلمه ای که بین ما و شما یکسان است بیایید برای خدا شریک قائل نشویم. محور اصلی در اسلام توحید و بعد از آن وحدت بین انسان ها است.

 

 

 

   به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران دکتر جلال جلالی زاده نماینده سنندج در مجلس ششم و دبیر هماهنگ کننده شورای اصلاح طلبان کرد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار جماران به مناسبت هفته وحدت در توضیح اهمیت وحدت مسلمانان گفت: یکی از خواسته ها و نقاط مهمی که در دین بر آن تاکید زیادی شده، مفهوم وحدت است. چرا که هیچ جامعه و امتی در طول تاریخ با تفرقه و اختلاف به هدف خودشان نرسیده اند. آنچه مشخص است این است که چه از نظر دینی و چه از نظر تبعی و یا از هر دیدگاه دیگری که آیه های آسمانی و مکاتب بشری را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که سمت و سوی همه آنها به سمت وحدت و همگرایی است.

 

 

 

 

   این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی و مکمل همه ادیان است و همچنین حامل یک پیام کامل و سعادت بخش برای همه انسان هاست، تبعا باید تلاش کند که همه ادیان ها را به سمت وحدت و همبستگی دعوت نماید. وحدت و همدلی یکی از موضوعات مهم دین اسلام است که چه در متن قرآن کریم و چه در سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) به خوبی روشن است.

 

 

 

 

جلالی زاده با بیان اینکه همه بزرگان دین و علما مردم را به سوی وحدت هدایت می کردند و تلاش داشتند تا افراد مختلف جامعه را از تفرقه و دو دستگی بر حذر بدانند، گفت: در هر یک از سطوح و گروه های دوستی، شراکت،  خانواده تا سطوح ملی و حتی در جهان آنچه که  چه از نظر عقلی، چه دینی و چه از نظر اخلاقی مورد اهمیت و مقبول است؛ وحدت است. وحدت مانعی است از جنگ و عاملی است برای راحتی بشریت.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: دین اسلام  به عنوان کامل ترین دین برای بشر پیام وحدت و مودت دارد و حتی در آیات قرآن به این موضوع اشاره شده که اهل کتاب را دعوت می کند تا به سوی کلمه ای که بین ما و شما یکسان است بیایید برای خدا شریک قائل نشویم. محور اصلی در اسلام توحید و بعد از آن وحدت بین انسان ها است.

 

 

 

 

نماینده سابق مجلس در توضیح وضعیت ایران گفت: با توجه به اینکه کشور ما از اقوام و مذاهب مختلفی تشکیل شده است، اکثریت جامعه کشور شیعه هستند و در کشور هموطنانی از اهل تسنن و یا پیرو ادیان دیگر از زرتشت، ارمنی و مسیحی نیز داریم. بر این اساس اگر وحدت و پیوستگی میان این گروه ها نباشد کشور دچار مشکل می شود و برای مسئولین کشور هم نبود وحدت مشکلاتی را ایجاد می نماید.

 

 

 

 

دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، در ادامه سخنان خود در توضیح نقش وحدت در جامعه گفت: جدای از جهان اسلام که وحدت در آن یک ضرورت است، مهم دیگر این است که همه ما ایرانی هستیم. این کشور هزاران سال است در برگیرنده اقوام، ملت ها، نژاد های مختلفی با ادیان و مذاهب گوناگون چه در ایران پهناور قبل از قاجار و چه در ایران فعلی بوده است. آنچه تا کنون ایرانی ها را به پیروزی کشانده وحدت میان مردم ایران فارغ از هر مذهب و قومیتی بوده است.

 

 

 

 

وی حضور ملی و همدلی و همفکری ایرانیان در مبارزه با شاه، شرکت در جنگ تحمیلی و حتی حضور در انتخابات و صحنه های ملی را نشان دهنده توانایی وحدت در پیروزی و حفظ کشور دانست که نتیجه ی یکرنگی مردم  ایران فارغ از هر گونه قومیت و یا دینی است.

 

 

 

 

جلالی زاده افزود : بنابراین داشتن وحدت در جامعه ضرورتی است که امام خمینی(س) به آن پی برده بودند و آن را به عنوان هدفی برای جامعه می دانستند.

 

 

 

 

جلالی زاده با بیان اینکه بعد از گذشت سی و پنج سال از انقلاب به هدف امام خمینی(س) در وحدت بین مسلمانان نرسیده ایم، گفت: این نکته را می توان از سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در کنفرانس پیامبر مودت و مهربانی نیز دید که اشاره کردند، بعد از سی سال از کنفرانس های وحدت هنوز نتیجه عملی از این کنفرانس ها نگرفته ایم.  

 

 

 

 

نماینده سابق مجلس با انتقاد از اقدامات عملی برای رسیدن به وحدت میان مسلمانان، اظهار کرد: شاید از نظر رسانه ای مردم شیعه و سنی نسبت به هم کمی آشنایی پیدا کرده باشند، ولی به لحاظ عملی نمی توانیم ادعا کنیم که به نتیجه مناسب و درخوری رسیده ایم. آنچه به عنوان وحدت در جامعه ما مطرح شده متاسفانه از شعار آن هم در زمان هایی خاص فراتر نرفته است.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: هر چیزی را حتی اگر بسیار هم ارزشمند باشد به سمت شعار و حرف تنزل دهیم آن چیز کارکرد، تاثیر و  آثار مثبت خود را از دست می دهد. بنابراین تا زمانی که نمونه های عملی وحدت را ارائه ندهیم و حرف ها و شعار هایمان قابل تطبیق با هستی جامعه نباشد نمی توانیم سخن از وحدت در جامعه بزنیم و این برای جامعه مشکل ساز می شود.

 

 

 

 

جلالی زاده با توضیح اینکه موانع عدم رسیدن به وحدت در جامعه را می توانیم به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم بندی کنیم، بیان کرد: آنچه نقش پر رنگ تری را بازی می کند بر خلاف انتظار موانع درونی است. یعنی آنچه از درون  جامعه بر می خیزد، مانعی در داشتن وحدت می شود.

 

 

 

 

این استاد دانشگاه موانع دورنی را اینگونه بر شمرد: از مهمترین موانع درونی اهمال و کم کاری رهبران دینی در هر دو گروه تسنن و تشیع است؛  چرا که علمای دینی به دلیل علم و اطلاعاتشان در رهبری توده ها نقش بسیار مهمی دارند و باید با آگاه کردن مردم و هدایتشان به سمت وحدت از اختلاف جلوگیری کنند.

 

 

 

 

وی  اکثریت مسئولیت عدم ایجاد وحدت کامل بین اهل تسنن و تشیع در جامعه را  به مسئولان جامعه بر گرداند و گفت: این عذر بیشتر از اینکه متوجه مردم باشد، متوجه مسئولان است چرا که مردم در شکل گیری وحدت یا نفاق تاثیر زیادی ندارد. آنچه که مهم تر است بحث رهبران دینی چه شیعه و چه سنی در اینباره است چرا که برای وحدت عملی مسلمانان و تحکیم وحدت تلاش زیادی نمی‌کنند.

 

 

 

 

وی مانع بعدی در ایجاد وحدت را منافع شخصی و گروهی دانست و در توضیح موانع بعدی گفت: عدم خلوص و  تقلید کورکورانه از سخنان بدون فهمیدن درست و یا غلط بودن آن، منجر به تضاد و اختلاف بین گروه های مختلف مسلمان می شود.

 

 

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: تعصب غلط و بیهوده نیز مانعی در رسیدن به وحدت است. رسانه های ما با همکاری رهبران دینی و مراجع باید این تعصاب ها را حذف کنند و راه درست اسلام را به مردم نشان دهند. همه ما مسلمان هستیم و به یک خدا اعتقاد داریم و باید این ظرفیت را در خودمان ایجاد کنیم که سخنان مخالفمان را بشنویم. علاوه بر این عدم درک شرایط جامعه جهانی و جامعه اسلامی، مانعی بر وحدت است.

 

 

 

 

جلالی زاده مشکل بعد را این دانست که علمای ما از خرد جمعی استفاده نمی کنند و بیشتر به اجتهاد فردی بها می دهند و بر اساس اجتهاد فردی عمل می کنند و این در ایجاد وحدت مشکل ساز است.

 

 

 

 

وی ادعا کرد: به نظر من مشکل اساسی ما مشکل درون دینی است. مشکل درون دینی به این معنا که راهکار هایی که اسلام، پیامبر، سحابه و ائمه برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی ارائه کرده اند و آنها را به کار برده اند امروز ما حاضر نیستیم از آنها استفاده کنیم و آنها را به کار ببندیم. حتی بیشتر مردم شیعه جامعه ما نهج البلاغه را نمیخوانند تا بدان عمل کنند.

 

 

 

 

این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: خرافات، منافات و بدعت ها مسائلی هستند که وارد مذاهب شده اند. ما روایت های جعلی فراوانی در کتب حدیث و روایات داریم.  خیلی گفته های تاریخی بدون سند و مدرک می باشند و خیلی از آنها حاصل تحریفاتی که هست باعث ایجاد مشکل و عدم وحدت در میان مردم میشود. وظیفه علما این است که از انتشار چنین اختلاف هایی صرف نظر  و جلوگیری کنند.

 

 

 

 

دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردادامه داد: بعضی از نسبت ها و باور ها به مردم القا می شود و مردم بدون اینکه تحقیق و تفحص تاریخی در مورد آنها از سمت مردم صورت دهند را آن می پذیرند. شنیدن سخنی مخالف و متناقض با باور هایشان به لحاظ احساسی موجب ناراحتی آنها و عاملی برای تفرقه می شود.

 

 

 

 

جلالی زاده تاکید کرد: اگر علما و مسئولین می خواهند که جامعه با وجود فرقه های مختلف به اشتراک و وحدت برسد باید از دامن زدن به اختلافاتی که منجر به بریدن می شود نه وحدت،جلوگیری کنند.  

 

 

 

 

وی با بیان اینکه وحدت به معنای قبول کردن حتمی سخنان گروه دیگر نیست، گفت: ما باید یاد بگیریم حرف های دیگران را حتی اگر نپسندیم بشنویم. از سمت دیگر باید بیاموزیم که به گروه مخالف خود تحت هیچ شرایطی توهین نکنیم، نپذیرفتن سخنان مخالفان خود مجوزی برای توهین کردن به آنان نیست.

 

 

 

 

این نماینده سابق  مجلس افزود: در جامعه ما آنچه که بیش و پیش از به حق بودن و یا بر حق نبودن شیعه و سنی در حال حاضر اهمیت دارد این است که شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان در یک جامعه شهروند هستند و حقوق برابر دارند و آنچه جامعه را حفظ می کند وحدت ملت و مردم جامعه است.

 

 

 

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تا زمانی که ما در عمل این یکی بودن و وحدت را ایجاد نکنیم هر چقدر که آیه و حدیث بیاوریم و یا در تریبون ها از وحدت سخن بگوییم ولی در عمل رفتاری داشته باشیم که منتج به اختلاف باشد نه وحدت به هیچ جا نمی رسیم.

 

 

 

 

وی در توضیح موانع بیرونی در ایجاد وحدت گفت: عوامل بیرونی و کسانی که مخالف اسلام هستند به طور قطع از وحدت داشتن و یکی شدن شیعه و سنی هیچ نفعی نمی برند و هیچ علاقه ای ندارند که این موضوع عملی شود و اتفاق بیافتد. به همین منظور هم تا جایی که بتوانند از ایجاد وحدت میان مسلمانان جلوگیری می کنند. اما با وجود جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و چندصد هزار نفر و همچنین با وجود امکانات زیادی که به ویژه از منابع طبیعی در دسترس مسلمانان است، این ظلم بزرگی است که به دلیل تفرقه و  جدایی سنی و شیعه، اسلام را در جهان مظلوم نگه داریم.

 

 

 

 

جلالی زاده تاکید کرد: هرچند افرادی بیرون از اسلام از نبود وحدت میان مسلمانان نفع می برند، اما ما گاهی فرافکنی می کنیم. به این معنا که گاهی نمیتوانیم همدیگر را بپذیریم و این قدرت را نداریم که بپذیریم که کس دیگری هم حق باشد و به مخالفمان اجازه ظهور و بروز نمی دهیم و آن را بر گردن اسرائیل و امریکا و امپریالست می اندازیم. بنابراین نمی توانیم آنچه به عنوان اختلاف میان مسلمانان وجود دارد را تماما بر گردن مخالفان اسلام بیاندازیم. این عذری بدتر از گناه است مگر ما عقل نداریم که اجازه می دهیم آنها در امور ما دخالت کنند و برایمان تصمیم بگیرند و برایمان رویه سازی کنند.

 

 

 

 

وی از تبعیض میان شیعه و سنی در جامعه شکوه کرد و گفت: چطور می شود درباره وحدت حرف زد، اما بدان عمل نکرد. عدم حضور یک سنی در پست های مدیریتی و یا به عنوان یک فرمانده و یا به عنوان یک وزیر و حتی جدا از سیاست، عدم وجود یک استاد دانشگاه اهل تسنن، دلیلی بر تبعیض میان شیعه و سنی در جامعه است

 

 

 

 

این استاد دانشگاه عدم وحدت را منحصر به ایران ندانسته و بیان کرد: متاسفانه در جهان اسلام با وضعیت خیلی بدی رو به رو هستیم و تفرقه در جهان اسلام بسیار زیاد است. تا کنون گام عملی موثر برای وحدت همه جهان اسلام فارغ از اینکه چه مذهبی داشته باشیم، برداشته نشده است. چرا که اگراین اتفاق می افتاد هیچ وقت به اینجا نمی رسیدیم.

 

 

 

 

جلالی زاده مهمترین بحثی که ذیل وحدت و یا اختلاف شیعه و سنی مطرح می شود را  بحث رعایت احترام، دانست و گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که ما هنوز نتوانسته ایم اخلاق اسلامی را در جامعه خود نهادینه بکنیم. زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است. ما باید یاد بگیریم که هیچ ایرادی وجود ندارد که افراد از مذهب و یا عقیده خود دفاع کنند و این دفاع کردن هیچ مشکل و ایرادی ندارد تا زمانی که افراد وارد حوزه توهین و اهانت نشوند.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در عدم وحدت را مشکل رسانه و کتاب هاست، اظهار کرد: رسانه ملی در ایران باید همه ملت را پوشش دهد. مهم نیست که جوانان تحصیل کرده کشور شیعه باشند یا سنی، مهم است که فرزند این انقلاب و عضوی از جامعه هستند. در حال حاضر بسیاری از جوانان سنی ما که می توانند با بورسیه از کشور خارج شوند دیگر به کشور بر نمی گردند. این برای کشور و آینده آن به هیچ وجه خوب نیست.

 

 

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد:  علاوه بر این بها ندادن کافی به اهل تسنن باعث سرخوردگی جوانان می شود. وقتی دانشجو و محصلین ما می دانند که به خاطر سنی بودند به مشاغل دولتی و یا پست های مدیریتی به سختی دست پیدا می کنند، انگیزه ادامه تحصیل در بین این افراد کم می شود. فارغ از این که چه باشند و یا چه توانایی در وجودشان باشد. هر چند این تنها در بین محصلین و دانشجویان اهل تسنن وجود ندارد و بیشتر تحصیل کرده های کشور این سرخوردگی را احساس می کنند. اما با یک نسیت گیری ساده و تحقیق می توان پی برد که این سرخوردگی و ناامیدی در بین هموطنان سنی بیشتر است.

 

 

 

 

جلالی زاده در توضیح ضرورت های ایجاد وحدت در جامعه گفت: کارهایی مثل عدم توهین، برگزاری سنت ها، حقوق شهروندی و از جمله کارهایی است که برای به وجودآمدن وحدت باید انجام داد. برای رسیدن به این منظور اولا باید دامنه تحمل در جامعه بالاتر رود، و مردم مدارا، تساهل و تسامح را یاد بگیرند.

 

 

 

 

وی در ادامه به اجرای عدالت در جامعه اشاره کرد و گفت: نباید منافع جمعی و کلی را بر منافع فردی و جزیی ترجیح دهیم و برای رسیدن به وحدت باید جامعه را به سمت اجرای عدالت هدایت کنیم. برای  رسیدن به وحدت و یکی شدن باید این نکته مورد نظر قرار بگیرد که هر گروه و هر فرقه ای تا زمانی که ضربه ای به نظام یا یخشی از نظام وارد نکند، به اندازه دیگران حق دارند و این حق شهروندی آنها است. حاکمیتی که توسط اکثریت جامعه یا نماینده ای از اکثریت جامعه است باید به نحوی جامعه را مدیریت کند که حقوق اقلیت در آن جامعه ضایع نشود.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه با گسترش تکنولوژی، ارتباطات سهل گشته، اظهار کرد: در عصر حاضر مرز های سنتی برداشته شده و فضای مجازی این مجال را به افراد می دهد تا هر عقیده و نظری دارند را بیان کنند فارغ از اینکه درست باشد یا غلط بنابراین بهترین راه از عدم نفاق و به منظور ایجاد وحدت در جامعه این است که شنوده سخنان یکدیگر باشیم.

 

 

 

 

جلالی زاده گفت: آنچه که مردم باید یاد بگیرند این است که اجازه دهند دیگران حرفشان را بزنند حتی اگر مخالف عقیده شان هم باشد و بعداز شنیدن اگر به شکل مستدل و مستند توانستند رد نمایند در آن باب بحث و آن را رد کنند. این بسیار مهم است که می توانیم حرف های گروه مخالفمان را نپذیریم، ولی تحت هیچ شرایطی نباید اجازه توهین به گروه مخالف را به خودمان بدهیم.

 

 

 

 

وی بهترین راه برای جلوگیری از دامن زدن به اختلافات را این دانست که در عین وحدت بتوانیم نظرات مخالف مطرح کنیم.

 

 

 

 

جلالی زاده در پایان سخنان خود گفت:  درک وحدت یک ضرورت بسیار مهم در جامعه است که برای رسیدن به آن باید در جامعه اخلاقی رفتار کنیم و پیرو سیره پیامبر و جانشینان وی باشیم. برای حفظ دین اسلام و متهم نشدن به تروریست بودن و خشونت طلبی در وهله اول همه ما مسلمانان باید با هم متحد باشند

 

بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/اسلام.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498292     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: