نام شما:
ایمیل مقصد:

به بهانه 16 آذر یادمان سه آذر اهورایی؛ پنجره را باز کنیم تا «اندیشه» هوایی بخورد/ احسان یوسفی

به بهانه 16 آذر یادمان سه آذر اهورایی؛ پنجره را باز کنیم تا «اندیشه» هوایی بخورد/ احسان یوسفی


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1393/9/16
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

... به نیکی روشن و هویداست آنچه امروز جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند میراث دار گذشتگانیست که قلم و بیان را از دانشجو و دانشگاه ستاندند، چوب الف را بر قامتشان نواختند و در عرصه بی رقیب یکه تازی کردند. گروه سیاسی: وقتی که به آذرماه پادشاه فصل‌ها و نگین پائیز بر می‌خوریم آنچه این ماه را نه فقط به عنوان یک فصل از هستی، بلکه به عنوان گوشه ای از تاریخ پر افتخار یک مهد هویدا و درخشان می‌کند، نام جاودان و خاطره انگیز سه آذر اهورائیست که با خون پاک خود بر سنگ فرش‌هاي دانشگاه، مقدس ترین مهد علم و دانش، نوشتند که دانشجو در راه آزادی و استقلال آرمان‌هاي خویش از عقاید بر حقش عقب نشینی نمی کند و برای دست یابی به آنان، که همانا نشستن همای سعادت بر شانه‌هاي میهن پر افتخارش است، از جان خویش نیز می‌گذرد تا نام، نشان و پرچم مقدس کشورش چون نگینی بر هستی به اهتزاز در آید.

آنچه دانشجو را از دیگر اقشار، گروه‌ها و اصناف دیگر جدا می‌کند، پویایی و بالندگی این نهاد پر انرژیست که با حفظ روحیه مطالبه گری و آرمان خواهی خود همواره به عنوان اهرمی مقتدر و قابل اتکاء برای جهت دهی به ملت قرار داشته است و در بزنگاه‌هاي حساس و سرنوشت ساز تاریخی مبدا تحولات عظیم گشته است اما آنچه امروز بیش از پیش مورد اهمیت قرارگرفته، این است که دانشجو و جنبش دانشجوی کشور در چه مرتبه ای از تاریخ گذشته خود قرار دارد؟ و آیا همانند سابق از رشد و سرزندگی برخوردار است؟
اگر چه در سال‌های نه چندان دور این مبداء تاریخ ساز و این نهاد پر جنب و جوش به خاطر مستقل و سالم بودن طینت و سرشت خویش، تاوان‌های سنگینی را پرداخته و با بی گناهی هزینه‌هاي بسیاری را بر قامت استوار خویش دیده است و مورد بی مهری، خشم و سردی نگاه‌هاي گذشتگان واقع شده؛ اما هیچ گاه اصالت و هویت رسالتی خویش را از یاد نبرد و اینک بعد از سالها توقیف، تعلیق، انحلال و نگاه‌هاي قهرآمیز با نسیم خوش عطر تدبیر جوانه زنده اند تا با عقلانیت و امید بار دیگر خانه ای از نو بسازند.

امروز دانشجویان بار دیگر باید با اطمینان در جامعه حضور پیدا کنند و به بیان آنچه می‌اندیشند بپردازد. دولت تدبیر و امید که تولد خود را مرهون تلاش و حمایت‌هاي این قشر پر توان و دانا می‌داند امروز بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت، فهم، قلم و آگاهی بخشی این نهاد آزادی خواه و استقلال طلب نیازمند است. اگرچه امروز همچنان دانشگاهیان از سایه سنگین نگاه‌هاي غضب آلود و کم طاقت دچار تردید و استرس هستند و از دلهره‌هاي گذشته و چوب الف بر سرشان بیمناکند، اما باید اطمینان خاطر داد که در دولت تدبیر و امید دیگر هیچ دانشجوی همانند گذشته، لکنت زبان نخواهد گرفت، هیچ اندیشمندی به خاطر آنچه بر زبان جاری ساخته است صورتش از شدت ترس سرخ و خیس نخواهد شد و می‌تواند در عین آزادی بیان، به آزادی پس از بیان نیز لبخند رضایت بزند و بدون هیچ تپش قلبی آفتاب صبح امید را از پنجره اتاقش همچون دیروز نظاره کند.

حال که فضای عقلانیت، امید و نشاط همراه با زدودن ترس و رخوت در دانشگاه و جامعه بسط یافته است، لازم است دانشجویان با روشنگری و آگاهی سازی همراه با اندیشه و دانایی به عنوانی نیروی توانمند و اهرمی پر قدرت ضمن حفظ روحیه انتقادی و پرسشگری خود به حمایت از دستاور‌هاي عظیم دولتی که حاصل اقتدار و بالندگی قشر باشکوه دانشگاهیست بپردازند و در زمینه‌هاي مختلف خصوصا سیاست خارجی و اقتصاد و... با منطق و عقلانیت به قلم زنی و تبیین آنان بپردازند تا هدف عده ای که با سیاه نمایی و تردید به دنبال نا امید کردن ملت از دولت مردمی تدبیر و امید هستند تا بار دیگر با ارایه گفتار‌هاي خلاف واقع و غوغا سالاری بر اراده و فکر مردم سوار شوند و آنان را همچون سابق به نقطه ای تاریک هدایت کننده تا خود از این فقر آگاهی قدرت و ثروت جزیره ای همراه با فساد‌هاي بی پایان کسب کنند را نقش بر آب کنند.

به نیکی روشن و هویداست آنچه امروز جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند میراث دار گذشتگانیست که قلم و بیان را از دانشجو و دانشگاه ستاندند، چوب الف را بر قامتشان نواختند و در عرصه بی رقیب یکه تازی کردند، که ماحصل آن رنج و فشاری بود که بیش از هر چیز بر پهلوی ملت و بر اندیشه جامعه دانشگاهی تحمیل شد و آسیب و خسارت‌هاي زیادی را به باد آورد.

اگر در گذشته سه آذر اهورایی یادشان گرامی داشته شد امروز برای آنکه دیگر آذر در حین جوانی، غمکین نباشد و به آینده ای درخشان و امن امیدوار شود باید آنان را به سلاح فهم و اندیشه مجهز کرد و دایره امنیت و هویت را برای آنان گسترش داد و آینده آنان را تضمین کرد؛ باید پذیرفت که دانشجو و دانشگاه تهدیدی برای آینده نیست؛ بلکه فرصتی است که اگر با زبان و منطق و در کمال ادب و آرامش با آنان به گفتگو نشست و جواب قلم را با قلم و صدای بلند و تند اعتراضشان را با شیدایی و آرامش پاسخ داد می‌توان به جای تقابل با دانشگاه به همراهی با آن تامل کرد و بسیاری از معضلات و بحران‌هاي که جامعه با آن رو به رو است را با تکیه و اعتماد بر این قشر مقدس و سالم سپرد و به حل آنان امیدوار بود و این ایده زمانی تحقق می‌یابد که ما بپذیریم که دانشگاه، محلی برای تبادل باز اندیشه و فهم است و نه مکانی برای تفتیش عقاید. امروز پیش از هر زمان دیگر باید در دانشگاه‌های کشور خویش به این بیندیشيم که؛ پنجره را باز کنیم تا «اندیشه» هوایی بخورد...

دیدگاه مردم:

آذر 32 دانشجویان به خاطر حضور رئیس جمهور وقت آمریکا در دانشگاه با سربازان نظام وظیفه درگیر شدند و کشته شدند.
الان همه ی دانشجویان دعا می کنند که مذاکرات به نتیجه برسد(که نمی رسد)و رابطه با آمریکا عادی شود.تا رئیس جمهور آمریکا به ایران بیاید.
پس 16 آذر روز دانشجویان فعلی نیست.چون دیدگاه ها تغییر کرده و حزب توده و جبهه ی ملی دیگر در بین دانشجویان طالبی ندارد .در عوض تفکر مقابل آنها پرطرفدار است.

بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/احسان-یوسفی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497928     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: