نام شما:
ایمیل مقصد:

به نام خالق بهارآفرین

به نام خالق بهارآفرین " بهبود اقتصاد، محیط زیست و مشق سرنوشت! " در سال 1396 نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده*


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1395/12/21
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

بهار سال 1396 در راه و زمستان 1395 در حال رفتن است. نوروز باستانی یادگار نیاکان ما در همیشه تاریخ، پیام آور صلح، بالندگی و دوستی بوده است. با هزاران بیم و امید به حال و آینده خود و فرزندانمان می اندیشیم. سال جدید سمبل بانگ بیداری، وفاداری و وقت شناسی می باشد. آن جا که ویکتور هوگو می گوید، "بیش از آن که خزان از راه برسد، از فرصت بهار بهره مند شو!" ما را وادار به تأمل و بازخوانی تاریخ و نگاه به آینده می نماید و این که چگونه همراه با دغدغه های امروز و فردا، زندگی را ساز کنیم. سالی که در حال سپری شدن است، در نیمه اولش با اجرایی شدن توافق برجام و تشکیل مجلس معتدل دهم شروع و نیمه دومش با رشد اقتصادی، کنترل و کاهش تورم، از دست رفتن حلقه اتصال نظام و مردم و افول قدرت افراط گرایی مذهبی در عراق و سوریه در گذر زمان  است. از سوی دیگر روی کار آمدن دولت جنجالی ترامپ در امریکا نیز به نگرانی بین المللی نفرت پراکنی و تبعیض در بین مهاجران و احتمال به هم خوردن برجام دامن زده است.

اینک در آستانه ورود به روزهای آغازین بهار طبیعت و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت 1396، عزم و اراده ملی برای برداشتن گام سوم "بازتولید و مشق سرنوشت" در حال شکل گیری می باشد. این مهم از طریق راهبرد "حفظ پایگاه اجتماعی، اراده عمل به وعده ها و برنامه ها" و "سالم سازی اقتصاد، چاره اندیشی معیشت و اشتغال جوانان" و "حرکت به سمت بازسازی روابط منطقه ای" امکان پذیر می باشد.

 

برنامه اقتصاد ملی دولت در سال 1395

در فروردین 1395 معاون اول ریاست جمهوری، برنامه ملی تحت عنوان "برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت" مصوب شورای عالی اقتصاد مقاومتی را به دستگاه های دولتی ابلاغ کرد. مفاد برنامه فوق شامل،

·        پروژه طراحی مدل جامع استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد،

·        اصلاح ساختار کلان دولت و نظام درآمد هزینه استان ها،،

·        اصلاح نظام اداری و استقرار دولت الکترونیک،

·        واگذاری 2500 طرح ملی و استانی نیمه تمام عمرانی به بخش غیر دولتی می باشد،

قبل از انتشار نتایج این برنامه ها از سوی سازمان مدیریت، پیش داوری خاصی نداریم، لیکن تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی می بایست توان مدیریت اجرایی کشور و استان ها را افزایش داده و در کنار توجه به آثار درازمدت برنامه ها، به دستاوردهای میان و کوتاه مدت آن نیز توجه نمایند. این مهم از طریق "مبارزه عادلانه با مظاهر فساد و رانت اقتصادی" و "بهبود اقتصاد، محیط زیست و روابط منطقه ای" و ارائه گزارش عملکرد و روند اجرایی برنامه ها به مردم و رسانه ها امکان پذیر می باشد.

سال 1395 در حالی رو به پایان است که، آلاینده های هوا، حوادث تلخ زیست محیطی و ریزگردها در خوزستان، حادثه آتش سوزی و سقوط پلاسکو در تهران، توان مدیریت بحران و سوانح در ایران را به چالش کشیده و در صورت تکرار حوادث مشابه، ناخواسته بی اعتمادی و نومیدی نسل های جدید از حل و فصل مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و آلودگی محیط زیست را دامن خواهد زد!

خوشبختانه در روزهای پایانی سال اهداء جایزه بین المللی اسکار برای دومین بار به کارگردان و هنرمند پر آوازه کشورمان آقای اصغر فرهادی، بارقه شادی و امید را در چشمان و قلوب مردم ما زنده کرد. او احترام مردم ایران را در نزد جهانیان تضمین و پیام آور صلح و دوستی گردید.

 

جایگاه بهبود محیط زیست و منابع آب در برنامه ششم توسعه

سازمان حفاظت محیط زیست موظف است برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست کشور را بازنگری کرده و سایر اقدامات به شرح زیر اجرا گردد.

·   زمینه های مناسب برای تسهیل در ایجاد و توانمند شدن سازمان های مردم نهاد، جوامع بومی و محلی و افزایش نقش آنان در حفاظت و بهبود شرایط محیط زیست.

·   دستگاه های دولتی موظفند حداقل نیم درصد از اعتبارات خود را صرف پژوهش های مرتبط با محیط زیست نمایند.

·        دولت موظف است با ایجاد ساختاری توانمند ضمن تدوین استانداردهای لازم، بر تولید، واردات و مصرف مواد تراریخته کنترل و نظارت جدی اعمال نماید.

·        دولت مکلف است جهت اصلاح الگوی بهره برداری از منابع طبیعی و منابع زیستی اراضی، اقدامات زیر را انجام دهد:

-        کاهش بهره برداری از جنگل های طبیعی به میزان 31 % در هر سال

-        توسعه زراعت چوب و احیاء جنگل ها و تشدید مباره با قاچاق چوب و ...

-        حمایت از تولید دام به روش صنعتی و حذف سود بازرگانی واردات چوب و ...

-        اجرای عملیات آبخیزداری تا سطح هشت میلیون هکتار تا پایان برنامه

·    کلیه دستگاهها و نهادهای دولتی و عمومی موظفند، در راستای اجرای مدیریت سبز نسبت به اقداماتی از قبیل: مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات، کاهش تولید پسماند و بازیافت آن و بازچرخانی پساب اقدام نمایند.

·        وزارت کشور مکلف است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و ... نسبت به ایجاد شبکه مراکز معاینه فنی مکانیزه غیر دولتی و رفع معضل دفن غیر بهداشتی و پراکندگی زباله در طبیعیت، منابع آب سطحی و دریا در شهرها و استان های بحرانی اقدام کند.

·    وزارت نیرو موظف است برداشت سالانه آب از سفره های زیرزمینی کشور را به 91 درصد تغذیه سال گذشته کاهش دهد.

·    وزارت جهاد کشاورزی موظف است مصرف آب در بخش کشاورزی را به میزان فوق به طرق زیر کاهش دهد.:

-        اصلاح روش های آبیاری و کشاورزی مکانیزه

-        اصلاح الگوی کشت به محصولات با نیاز آبی کمتر

-        توقف کشاورزی در مناطقی که با بحران آب مواجه هستند.

 

بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/1395-12-21-11-57-22.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497612     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: