نام شما:
ایمیل مقصد:


"سرانجام توافق بین المللی برجام و رابطه آن با قانون داماتو" نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده، فعال مدنی اصلاح طلب


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1395/10/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

به نام خالق جان و خرد

تحولات جهانی و منطقه ای و تأثیرات آن بر روی آینده، منافع و امنیت ملی کشور عزیزمان ایران، مهم ترین دغدغه و اولویت سیاست خارجی و نگاه دقیق تر به سیاست های داخلی دولت "تدبیر و امید" را در عرصه های تصمیم سازی، تشکیل می دهد. سرنوشت توافق بین المللی برجام پس از استقرار جمهوری خواهان در کنگره و کاخ سفید، می تواند از مؤلفه های تأثیرگذار این اولویت استراتژیک باشد. از سوی دیگر تمدید قانون داماتو توسط کنگره و ماجراجویان  امریکایی و عدم امضای آن از سوی باراک  اوباما و رابطه آن با برنامه جامع اقدام مشترک از دیگر اهداف این بررسی، تجزیه و تحلیل خواهد بود. اینک برای تبیین شرایط پیش رو و راهبرد مواجهه با آن، به نتایج عملی برجام و رابطه آن با تمدید داماتو خواهیم پرداخت،

الف) مولفه های اصلی برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5

1-    برنامه غنی سازی ایران بدون یک روز توقف و یا تعلیق ادامه خواهد یافت؛ جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک طرح مدون و دقیق علمی و فنی در 8 سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش برخی محدودیت ها، نه تنها برنامه هسته ای خود را از دیدگاه بین المللی تثبیت می کند، بلکه تمام پایه های علمی و کاربردی لازم را با یک برنامه تحقیق و توسعه پیشرفته برای حرکت به سمت غنی سازی صنعتی و تجاری با بهره برداری از بهترین و پیشرفته ترین سانتریفیوژهای خود و در اقتصادی ترین شکل و با بالاترین بهره وری برقرار خواهد ساخت؛

2-    همکاری‌های صلح‌آمیز بین‌المللی،کشورهای عضو 1+5 و سایر کشورها در پروژه‌های فناوری صلح آمیز هسته‌ای در ایران مشارکت خواهند کرد؛ قطعنامه شورای امنیت همکاری کشورها با ایران در این حوزه را تشویق و ترغیب خواهد کرد. این پروژه‌ها از جمله شامل موارد زیر می گردد*:

·        نیروگاه‌های هسته‌ای قدرت ایمن همراه با فناوری های مربوطه؛

·        راکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوری های مربوطه؛

·        مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک؛

·        تولید سوخت هسته ای، از جمله سوخت های مدرن؛

·         تحقیق و توسعه روی فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای

3- راکتور آب سنگین اراک کماکان ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد؛

4 تأسیسات فردو همچنان به عنوان یک تاسیسات هسته ای باقی خواهد ماند.

5 - شفاف سازی، ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجراء کرده، و متناسب با ایفای تعهدات طرف مقابل، در مراحل بعدی آن را برای تصویب به مجلس محترم شورای اسلامی تسلیم خواهد کرد.

6 - متعاقب ارجاع موضوع برنامه هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2006، شورای امنیت طی 4 سال اقدام به صدور 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران نمود که در آنها ایران مکلف به تعلیق برنامه هسته ای خود شامل چرخه غنی سازی، تحقیق و توسعه، راکتور اراک و سایر برنامه های مرتبط شده بود. در این قطعنامه ها که با استناد به ماده 41 از فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شد، طیف گسترده ای از تحریم ها و محدودیت های مالی، بانکی، اقتصادی، حمل و نقل و بیمه ای علیه ایران اعمال گردید.

با توجه به نکات فوق، رفع و لغو این تحریم های اقتصادی و مالی یکی از اولویت های مذاکراتی تیم مذاکره کننده دولت روحانی بوده است. در راستای این سیاست خردمندانه و نرمش قهرمانانه، و به دنبال نهایی شدن برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ * در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن، تبدیل به قطعنامه۲۲۳۱ گردید. بر اساس این قطعنامه"برنامه جامع اقدام مشترک*" مورد تأیید قرار گرفته و اجرای آن برای همه طرف ها از جمله کشورهای 1+5 به لحاظ حقوق بین الملل الزام آور خواهد بود. کلیه قطعنامه های شورای امنیت (7 قطعنامه) لغو و کلیه تحریم های مالی و اقتصادی تحمیل شده وفق آنها خاتمه می یابد؛

در برجام (پارگراف B پیوست دو) آمده است،" آمریکا متعهد می شود طبق ضمیمه شماره ۵ (برنامه اجرا)، اعمال کلیه تحریم های مرتبط هسته ای به نحو مذکور در بخش های 9-1 را متوقف کند و اقدام قانونی مقتضی برای لغو یا اصلاح آنها را پیگیری کند،" بر اساس برجام اجرای بخش‌هایی از قانون داماتو همان‌طور که در پیوست 2 آمده است به ویژه در بخش‌های مربوط به صادرات نفت و گاز، پتروشیمی، مواد غذایی و دارو از زمان اجرایی شدن برجام به دستور رییس‌جمهوری آمریکا متوفف شده است. بدون تردید اجرای برجام به صبر و تلاش برای به بن‌بست کشیده نشدن آن نیاز دارد

ب) تمدید قانون داماتو یا تداوم تحریم

بعد از اختلاف نظرها بر سر کارشکنی و بدعهدی های آمریکا درباره جلوگیری از ورود بانک‌های بزرگ بین‌المللی به تعامل با ایران و تلاش برای نگه داشتن فضای ناامن و وحشت از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران، تمدید قانون داماتو دومین چالشی است که از سوی آمریکا، برجام را با ابهام و نقض مواجه کرده است.

این قانون به نام مبدع آن در مجلس سنای آمریکا، به داماتو شهرت یافته است.«آلفونسو داماتو» سناتور جمهوریخواه در 8 سپتامبر 1995 با ارائه طرحى خواستار تحریم اقتصادى بر ضد شرکت هاى غیرآمریکایى شد که تکنولوژى مربوط به صنعت نفت را در اختیار ایران مى‌گذارند. در 20 دسامبر، لایحه داماتو به تصویب مجلس سنا رسید. به موجب این طرح، هر شرکت یا دولتی که بیش از 40 میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران سرمایه‌گذاری کند، دچار مجازات اقتصادی آمریکا خواهد شد. در حال حاضر این قانون علیه شرکت هایی است که سرمایه گذاری های بالای ۲۰ میلیون دلار در ایران داشته باشند.

قانون داماتو ـ کندی در شش بخش، شش نوع مجازات برای شرکت هایی که این قانون را نادیده بگیرند پیش‌بینی نموده است* :

۱ـ ممنوعیت هرگونه کمک مالی به صادرات ـ واردات و بانک؛

۲ـ ممنوعیت صدور هرگونه مجوز صادرات تکنولوژی به نفع شخص مجازات شده؛

۳ـ ممنوعیت اعطای اعتباربیش از۱۰ میلیون دلار توسط یک نهاد بانکی امریکایی به شخص مجازات شده؛

۴ـ ممنوعیت مشارکت شرکتهای مالی مجازات شده در سیستم بانکی امریکا یا استفاده ازمنابع دولتی؛

۵- ممنوعیت خرید هرنوع کالا یا خدمات ازشخص مجازات شده توسط دولت فدرال؛

۶ ـ ممنوعیت کامل واردات تولیدات شخص مجازات شده.

ج) رابطه توافق برجام و  قانون داماتو از نگاه کارشناسی و فنی

به استناد مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تمدید تحریم در عمل نقض صریح «برجام» است به ویژه اگر اجرایی و عملیاتی شود .قانون داماتو اکنون وجود دارد اما رئیس‌جمهور آمریکا اثرگذاری  )اجرای) آن را ملغی کرده است، اما اگر دوباره عملیاتی و اجرایی شود، نقض صریح برجام است.

بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/1395-10-06-11-48-46.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496107     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: