نام شما:
ایمیل مقصد:

کارگاه آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان استان خراسان رضوی به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود طالقانی (ره) با عنوان

کارگاه آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان استان خراسان رضوی به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود طالقانی (ره) با عنوان "یادی از ابوذر انقلاب"


گروه: دیباچه و سخن هفته
تاریخ درج: 1394/6/23
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

بسم الله الرحمن الرحیم
کارگاه آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان استان خراسان رضوی به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود طالقانی (ره) با عنوان "یادی از ابوذر انقلاب"در تاریخ 21/6/1394 با حضور جمعی از جوانان، پسران و دختران جوان در محل دفتر بنیاد واقع در مشهد، تقی آباد،خیابان ملک الشعرای بهار، نبش ۵۲، جنب نمایندگی مدیران خودروبرگزار گردید.
با سخنرانی اساتید گرامی آقایان:  * حسن جمشیدی (عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی مشهد)
* حمیدرضا موحدی زاده ( مدرس دانشگاه، نائب رئیس و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایران خراسان رضوی )
سؤال1 : گفته می شود مرحوم آیت الله طالقانی محبوبیت خاصی در بین مردم، به خصوص جوانان انقلابی و گروه های متنوع سیاسی سال های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 داشته است. می توانید دلایل و علت آن را بیان کنید؟
* پاسخ ها به سؤال های زیر توسط آقای حمیدرضا موحدی زاده ارائه شد:
برای پاسخ دقیق تر به این سؤال، ابتدا بایستی به ارکان منظومه فکری و شخصیت چندوجهی مرحوم آیت الله طالقانی پرداخته شود. او که سالیان طولانی از عمر مبارک خویش را در زندان و مبارزه بر علیه استبداد و ظلم سپری کرده بود، از روحانیون طراز اول انقلاب و حوزه علمیه محسوب می شد. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان رئیس شورای انقلاب و امام جمعه تهران برگزیده شد. کلام و نگاه او به مسائل اجتماعی و سیاسی بسیار دلنشین، انتقادی، شجاعانه و نافذ بود. در همان مهر ماه سال 1357 که راهپیمایی دانش آموزی برگزار شد، من به عنوان یک جوان انقلابی به همراه دیگر جوانان، پلاکاردی را که خواستار آزادی زندانیان سیاسی از جمله آیت الله طالقانی و منتظری شده بود، حمل می کردیم. بنابر این می توان گفت محبوبیت ایشان علاوه بر سوابق درخشان و طولانی در همراهی و همگامی با اکثریت مردم ایران در برقراری جمهوری اسلامی به دلیل ناکارآمد بودن نظام سلطنتی و غیرانتخابی شاهنشاهی، ارکان فکری ایشان بود که به اختصار به آن می پردازیم :
ا- او از عمق جان و اندیشه اش به مبانی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اعتقاد داشت و به تعبیری می توان گفت بخشی از مجاهدت آیت الله طالقانی تبیین و شناخت حاکمیت دموکراتیک مبتنی بر ارزش های دینی و انسانی بود. او تلاش کرد نشان دهد که بین دین و آزادی، دین و دموکراسی، دین و علم هیچ گونه تضاد و پارادوکسی وجود ندارد.
2- تفکر شورایی آیت الله طالقانی زبانزد عام و خاص بود. در اولین خطبه نماز جمعه تهران در این باره بسیار منطقی، رسا و قاطع به ایراد سخن پرداخت. او با اشاره به آیات قرآن کریم که می فرماید: "و الذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلوه و امرهم شوری بینهم و ممارزقناهم ینفقون" و "وشاورهم في الأمر فإذا عزمت فتوكل على الله إن الله يحب المتوكلين" در تفسیر آن اعتقاد داشت خداوند حتی به پیامبر اسلام که بر او جبرئیل نازل می شد و آیات از آسمان نازل و بر او وحی می شد، فرمان می دهد که با این مردم مشورت کن و به آنها شخصیت بده، تا عقول آنها رشد کند و اگر روزی در میان آنها نبودی بتوانند با کمک وحی و نیروی عقلشان برای امور زندگی خود با همدیگر مشورت نمایند.
3- آزادی و عدالت خواهی را لازم و ملزوم یکدیگر معرفی می کرد. او درد اصلی مردم ایران را استبداد زدگی می دانست و راه درمان آن را مبارزه با فقر، جهل و استبداد می دانست. در مقدمه یی بر کتاب "تنبیه الامه و تنزیه المله" مرحوم آیت الله نائینی می گوید :
جامعه ای که در آن آزادی نفی می شود، حتی اگر ادعا شود، اسلامی نیست. او در ادامه می گوید: "ریشه همه جنگ ها در نبود آزادی و بی عدالتی است، نه توزیع ثروت"
این مؤلفه ها که به بخشی از آن اشاره کردیم عناصری بود که شخصیت آیت الله طالقانی را صاحب نفوذ و تأثیرگذار در بین توده مردم و نسل جوانان انقلابی کرده بود.
سؤال 2 : هدف آیت الله طالقانی از نوشتن کتاب " پرتویی از قرآن" که بخشی از آن را در زندان به نگارش در آورده بود، چه می توانست باشد؟
به نظر می رسد او به دنبال پیداکردن راهبردی برای بازگشت جامعه به فرهنگ قرآنی بود. هم چنین این سؤال را مطرح می کرد که یک اجتماع سالم چگونه اجتماعی است و چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟ در اثر ارزشمند خویش به تجزیه، تحلیل و تفسیر اجتماع سالم از منظر قرآن پرداخت. او می گوید: هدف کتاب آسمانی قرآن و انبیاء الهی آگاه سازی، بیداری و تنویر افکار مردم بوده است و به استناد آیه 25 از سوره حدید:
" لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ "
هدف قرآن رشد و تکامل انسان بوده است. قرآن چرا می فرماید ما رسولان را به همراه کتاب و میزان فرو فرستادیم تا مردم قیام به قسط کنند. چه تفاوتی بین عدل و قسط وجود دارد. در تبیین این دو واژه قرآنی می گوید جامعه عادل جامعه ای است که هر کسی و هر چیزی در سر جای خودش باشد، اما جامعه ای که برای برپایی قسط قیام می کند به دنبال ساختن جامعه ای است که همه افراد بتوانند قوه و استعداد درونی شان را بروز و ظهور داده و آن را تحقق بخشند.
سؤال 3 : آیا آیت الله طالقانی برای دستیابی به جامعه ی سرشار از قسط و عدل راه حل و برنامه ای داشت؟
قبل از پرداختن به موضوع راه حل ها می بایستی به اصول حاکم بر تفکر آیت الله طالقانی به اختصار بپردازیم. یکی از برجسته ترین اصول نظری و فکری ایشان اصل " خردورزی و عقلانیت " می باشد. در نگاه وی همه باورها، ارزش ها و برنامه های اسلام و قرآن بر حکمت و عقل سلیم استوار است. او بر این عقیده استوار بود که یک عالم دینی در راه مبارزه با خرافه اسرائیلیات که در قرآن نیز بارها به آن پرداخته شده است، نبایستی به خود شک و تردید راه بدهد. در فرازی دیگر می گوید:
کسانی که اسلام را متهم به خرافه گرایی و خرد ستیزی می کنند یا از فلسفه احکام و شرایط اجرای آن بی خبرند و یا غرض ورزند. او در ادامه دردمندانه می گوید " البته کژفهمی و کارکرد نادرست مسلمانان در این خرده گیری ها اثرگذار بوده است."
با این مقدمه به سراغ برخی راه حل های ایشان می رویم:
1- بازگشت به اسلام راستین و فرهنگ اصیل قرآنی.
2- اعتقاد و اجرای اصل آزادی تفکر و بیان در جامعه اسلامی.
3- اجرای اصل " تسامح و مدارا " در رایطه با دگراندیشان، مخالفان و یا دشمنان.
4- پیاده سازی اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از طریق اجرای اصل شوراها و سپردن کارها و امور جامعه به دست خود مردم.
5- رعایت جایگاه مقتضیات زمان و مکان در تشریع احکام.
او می گوید این که آیه 118 سوره آل عمران فرموده : " ای کسانی که ايمان آورده ايد ، دوست همرازی جز از هم کيشان خود مگيريد، ،که ديگران از هيچ فسادی در حق شما کوتاهی نمی کنند و خواستار رنج و مشقت شمايند و کينه توزی از گفتارشان آشکار است و آن کينه که در دل دارند بيشتر است از آنچه به زبان می آورند آيات را برايتان آشکار ساختيم اگر به عقل دريابيد" همه غیر مسلمانان را در برنمی گیرد و تنها شامل آن گروه می شود که با مسلمانان دشمنی کرده و در گفتار و کردارشان نسبت به مسلمانان کینه و عداوت می ورزند. در این راستا آیت الله طالقانی معتقد به جداسازی احکام ثابت از احکام دگرگون شونده بودند.
6- ایجاد موازنه بین دیانت و روشنفکری.
در پایان این گفت و گو با نسل جوانی که هم عصر با مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی که از سوی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان " ابوذر و زبان گویای انقلاب " معرفی شد، نبوده اند، به مصداق آیه شریفه 157 از سوره اعراف که می فرماید:
"... وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ "
" آنان که از اين رسول ، اين پيامبر امی که نامش را در تورات و انجيل ، خود نوشته می يابند ، پيروی می کنند آن که به نيکی فرمانشان می دهد و از ناشايست بازشان می دارد و چيزهای پاکيزه را بر آنها حلال می کند و چيزهای ناپاک را حرام و بار گرانشان را از دوششان بر می دارد و بند و زنجيرشان را می گشايد پس کسانی که به او ايمان آوردند و حرمتش را نگاه داشتند وياريش کردند و از آن کتاب که بر او نازل کرده ايم پيروی کردند ، رستگارانند."
از خداوند منان می خواهیم توفیق شناخت آیات نورانی قرآن و عمل به آن را به مردم و نسل جوان و تشنه حقیقت و انسانیت و ما عنایت فرماید. از حوصله ای که دوستان جوان به خرج دادند. از شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان استان خراسان رضوی که تدارک این جلسه را دادند، هم چنین از استاد جمشیدی تشکر می نمایم. خدانگهدار
 
بستن http://www.modarair.com/news/سخن-هفته/1394-06-23-18-40-09.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498085     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: