چکیده کتاب" ناحیه گرایی در ایران از منظر جغرافیای سیاسی" - بخش اول و بخش دوم |
کتاب ناحیه گرایی در ایران از منظر جغرافیای سیاسی مشتمل بر پنج فصل ناهمگونی طبیعی، بنیاد ناهمگونی ملی؛ بنیادهای ناحیه گرایی در ایران؛ آذربایجان ناحیه ای با کارکرد ملی؛ کردستان، گستره ای از خرده نواحی فرهنگی ؛و بلوچستان، گستره ای با مرزهای گسسته می باشد. این کتاب چشم-انداز روشن و تحلیل جامعی از فرصت ها و تهدیدها خرده نواحی فرهنگی کشور ارائه می دهد و از جمله کتاب های ارزشمندی است که برای سیاستگذاران و دست اندرکاران اداره کشور در عرصه ملی و منطقه ای مفید می باشد.
چکیده کتاب" ناحیه گرایی در ایران از منظر جغرافیای سیاسی"- بخش دوم
وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - نویسنده در سه فصل آخر معتقد است که نوع و میزان نمادهای اثرگذار در مبحث گسستگی و پیوستگی نواحی آذربایجان، کردستان و بلوچستان با عناصر هویت¬ساز ایرانی ناهمسان است، و نوع ناحیه¬گرایی و پیامدهای ملی و امنیتی آن نیز ناهمسان است. در این بین ناحیه آذربایجان چالشی در مقوله مشارکت ¬ملی ندارند و خود رهبری بسیاری از جنبش¬های ملی را بر عهده داشته¬اند. اما ناهمگونی زبانی با زبان فارسی زمینه¬ساز پیدایش ناحیه¬گرایی زبانی شده است. در مورد کردستان معتقد است که اصولا ماهیت ناحیه¬گرایی نواحی کردنشین غرب کشور متفاوت با کشورهای پیرامونی است. زیرا آنچه کردها بعنوان ماهیت و هویت کردی به آن استناد می¬جویند با ریشه¬های فرهنگی، تاریخی، زبانی ایران همبستگی و همانندی بسیار دارد و النهایه مادامی که هویت بلوچ ایرانی¬تبار و برخوردار از فرصت¬های ملی و محلی شکل نیابد وضعیت نامطلوب کنونی ادامه خواهد یافت .
فصل سوم: آذربایجان ناحیه¬ای با کارکرد ملی
نویسنده در فصل¬سوم به یکی از نواحی فرهنگی مهم ایران، ناحیه شمالغربی می¬پردازد. ناحیه¬ای که در تاریخ چند هزار ساله خود با نوعی دگرسانی فرهنگی در گستره مذهب و زبان رویاروی بوده است. رویدادهای سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی سده اخیر در این ناحیه بازتابی از دگرگونی¬های فرهنگی چند هزارساله و همچنین متاثر از دگرگونی در مرزهای ژئوپوایتیک، ژئواستراتژیک و رقابت قدرت¬های جهانی و بازیگران منطقه¬ای بوده است. نویسنده در محدوده آذربایجان به دو نکته اشاره می¬کند اول¬اینکه: یکی از دشواری-های مطالعه و بررسی ناحیه آذربایجان تعیین محدوده آن است و آیا مرز فرهنگی آذربایجان با قلمرو زبان ترکی آذری یکی است یا نه. دوم: مراودات و مبادلات انسانی و کالایی آذربایجان با نواحی برون ناحیه¬ای بویژه با مراکز استان¬های همجوار به مراتب گسترده¬تر از مراودات درون¬ناحیه¬ای است. همین تعاملات و مبادلات فرهنگی و بازرگانی در افزایش پیوندهای برون¬ناحیه¬ای و نقش¬آفرینی در گستره ملی بسیار اثرگذار بوده است. در ادامه تبارشناسی زبان¬های آذربایجان به دو زبان آذری که تا پیش از آمدن کوچندگان آسیای¬مرکزی به ناحیه آذربایجان زبان اکثریت ساکنان آن ناحیه بوده است و زبان ترکی آذربایجانی که ناشی از کوچ بزرگ ترک¬ها از آسیای¬مرکزی به آسیای¬صغیر و در سده پنجم به ناحیه آذربایجان بوده است. نویسنده در ادامه در مبحث مهم کارکرد ملی آذربایجان؛ از آذربایجان بعنوان خاستگاه و کانون اصلی آیین زرتشتی در سراسر قلمرو فلات ایران و این دین در زمان ساسانیان در جایگاه دین رسمی یکی از پایه¬های هویت ایرانی بوده، نام می¬برد (آذربایجان بعنوان پایگاه دین¬زرتشت). همچنین اینکه اساسا این آذربایجانی¬ها بودند که بر اساس تعریفی نو و بر بنیاد مذهب ¬شیعی، ایران¬نوین را در سال1506م پایه¬گذاری کردند (آذربایجان ناحیه پراکنش تشیع) و نقش¬آفرینی فراناحیه¬ای آذربایجانی¬ها که نشان می¬دهد، آذربایجانی¬ها بیش از ساکنان نواحی دیگر به سراسر ایران مهاجرت کرده و سکنا گزیده¬اند و بسیاری از گردانندگان که در راس مصادر اداری و اجرایی کشور بوده¬اند، خاستگاه آذربایجانی داشته¬اند. نویسنده در بخش بعدی فصل به تقسیم¬بندی قدرت¬های خارجی و پایگاه و خاستگاه دخالت¬شان در امور ناحیه¬ای و تشدید تمایزات ناحیه¬ای آذربایجان می¬پردازد. و در ابتدای بحث به روسیه شوروی و اسناد مداخلات می¬پردازد. اساس استراتژی نظامی روسیه پسا شوروی و پیشا شوروی متاثر از وضعیت جغرافیایی بری آن و آرزوی دیرپای روس¬ها در دسترسی به آبهای آزاد و گرم در جهت¬گیری این استراتژی بسیار اثرگذار بوده است. از اینرو کشور ایران نمی توانست با توجه موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک خود از گزند این راهبرد دور بماند. در ادامه همین بحث نویسنده به ارائه اسناد دخالت¬شوروی در ایجاد فرقه دموکرات آذربایجان پرداخته است. مولف در بخش دولت¬های منطقه¬ای و نقش آنها در تشدید تمایزات ناحیه¬ای آذربایجان به دو دولت ترک زبان آذربایجان و ترکیه اشاره می¬کند و اینگونه عنوان می¬کند که در یکصدسال اخیر اندیشه¬های پان ترکیسم را می¬توان در عملکرد هر دو دولت دید و ناحیه آذربایجان ایران در کانون توجه آنها بوده است با این تفاوت که مقامات ترکیه هدف آرمانی و درازمدت خود را بر اساس رهنمودهای آتاترک، پیوند با اروپا و پرهیز از توجه کانونی و راهبردی به گستره خاورمیانه می¬دانند. به همین دلیل بصورت حاشیه¬ای به ناحیه آذربایجان نگریسته، پرداختن به مقوله پان ترکیسم از اولویت¬های سیاست¬خارجی ترکیه نبوده است. اما دولت آذربایجان از آغاز برپایی تاکنون متاثر از همسانی¬های¬زبانی با آذربایجان ایران بوده و از رهگذر رسانه¬های دیداری و شنیداری به مقوله واگرایی در این بخش دامن زده است. در این کشور احزاب و تشکل-های ملی¬گرای افراطی دارای ایده¬های پان¬ترکی و ضدایرانی، آذربایجان واحد را تنها راه برون¬رفت از بن-بست¬های اقتصادی، غلبه بر ارمنی¬ها و دیگر رویاهای خود می¬دانند. همچنین در بحث مداخلات ایالات¬متحده در نواحی مختلف ایران، نویسنده به این نکته اشاره کرده که ایالات¬متحده در مقایسه با شوروی در مداخلاتش بر حقوق بشر تاکید کرده و جهت¬گیری آن محکومیت نظام¬سیاسی ایران در برخورد با فعالان سیاسی ناحیه¬گرا و اقلیت¬های مذهبی بوده است و تجربه نشان داده ایالات متحده با ایجاد فشار روانی به مقوله تنوع¬فرهنگی و ناحیه¬ای پرداخته و خود را با جریان¬های ناحیه¬گرا به شکلی همداستان نشان داده است. موضوع با اهمیت دیگری که نویسنده بدان پرداخته است عوامل تنش و همگرایی ناحیه آذربایجان بوده است که در قالب جک¬سازی و طنزگویی، نخبگان و روشنفکران آذربایجانی، کارکرد ملی آذربایجان و همگرایی مذهب و چالشگری زبان بیان شده است. نویسنده به کارکرد ملی آذربایجان اینگونه می پردازد که چارچوب سرزمینی ایران، بر دو ستون و یک کانون جغرافیایی استوار است؛ هر یک از این دو ستون دارای ویژگیهای غیرقابل انکاری هستند. در عین حال هرگاه این کانون و یا یکی از این ستون¬ها لرزان شود و یا فرو بریزد، مجموعه را دچار بحران و از هم-پاشیدگی خواهد کرد. به دیگر سخن ماندگاری حیات¬سیاسی ایران در شرایط کنونی، وابسته به دو منطقه، شامل استان¬های آذری¬نشین و منطقه هیدروکربنی استان¬های کرانه¬ای خلیج¬فارس و کانون¬محوری تهران بزرگ است. همچنین همگرایی مذهب و چالشگری زبان موضوع دیگری است که مولف با این عبارت که از بازه¬های فرهنگی ایرانیان، تقدم و تقدس مذهب بر دیگر شناسه¬های فرهنگی است؛ به نحوی که دیگر شناسه¬های فرهنگی و حتی بسیاری از بنیادهای معیشتی در ارتباط با مذهب ماندگار یا ناپایدار مانده¬اند، آغاز می¬کند و نشان می¬دهد که آذربایجان بمنزله خاستگاه پراکندگی ملی مذهب¬تشیع، کانون پرورش علمای مذهبی پرنفوذ در گستره ملی بوده است. زبان ترکی آذربایجانی، فرصت و نه معضل عنوان بخش پایانی فصل است که در آن نویسنده بر واقعیت کثرت جمعیت ترک¬زبان کشور پس از فارسی¬زبانان صحه گذاشته و سیاست¬های همانندسازی در گستره زبان ناحیه آذربایجان در یکصد سال اخیر را بی¬نتیجه خوانده و حتی باعث بروز تنش¬هایی نیز شده است. انجام اقداماتی همچون امکان تدریس ادبیات ترکی آذربایجانی در دانشگاههای شهرهایی که اکثریت ساکنان و دانشجویان آن آذربایجانی هستند،در جهت کاهش پیامدهای واگرایی¬سرزمینی، تامین مطالبات ناحیه¬گرایان فرهنگی در حوزه زبان¬ترکی آذربایجانی و تقویت احساس همبستگی ملی بسیار اثرگذار خواهد بود. فصل چهارم:کردستان گستره¬ای از خره¬نواحی فرهنگ کردی نویسنده در ابتدای فصل با این پرسش که آیا اساسا عنصر یا عناصر پیوند¬دهنده فراگیر میان کردها وجود دارد؟ توضیح می¬دهد که بستر جغرافیایی¬کردستان، به منزله عامل اساسی بازدارنده تعامل کردها و ایجاد خرده نواحی¬فرهنگی بر بنیاد زبان، لهجه و مذهب کرد، بسیار موثر بوده است و تعامل برون¬ناحیه¬ای با دو قلمرو ترک، عرب و ایرانی، همچنین قلمرو مذاهب اهل سنت و تشیع، طریقت¬های صوفیانه، برخی آیین¬ها که ریشه در ادیان ایرانی پیشا اسلامی دارند در این زمینه کارکرد چشمگیری داشته است. مطالعه رخدادهای تاریخی و فرهنگی رفته بر کردستان نشان می¬دهد نواحی که امروزه به نام کردنشین از آنها یاد می¬شود دست¬کم از پیدایش اسلام و گرایش کردها به آن، هیچگاه در تعامل با هم، سبب حرکت و جنبشی فراگیر نبوده است.مطالعه نواحی کردنشین نشان¬دهنده عمق ناهمگونی و ناهمسانی در گستره هویت و زبان کردی است. نویسنده در ادامه این نکته مهم را یادآوری می¬کند که زبان، اساسی¬ترین پایه ساخت ناسیونالیسم کردی است و بررسی بیانیه¬ها و درخواست¬های تشکل¬های کردی نشان می¬دهد زبان همواره یکی از بخش-های ثابت خواست کردها بوده است. پاسخ به این پرسش که زبان کردی کدام است و منظور از آموزش این زبان در مدارس و دانشگاهها چیست غالبا با ابهام همراه است. چراکه آشفتگی زبانی بهمراه خرده ناحیه گرایی نواحی مختلف در اعلام زبان خود در مقام زبان معیار کردی سبب شده است ناحیه¬گرایان کرد با ناهمگونی بسیاری در پیوند و همبستگی کردها رویاروی باشند. ناهمگونی و ناهمسانی زبانی و مذهبی در کردستان باعث شده تا هراس از تجزیه¬خواهی کردها در کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه، نوعی وحدت رویه را در میان این کشورها به منظور جلوگیری از اندیشه همگرایی و برپایی کردستان بزرگ(یکپارچه) به وجود آورده و آنها را به واکنشی همه سویه و هماهنگ در جلوگیری از تحقق آن واداشته است. در خاورمیانه، کردستان تنها منطقه¬ای است که در صورت تشکیل دولت مستقل کردی از آب و نفت توامِ افزون بر نیاز برخوردار است. نویسنده در ادامه از پیوستگی ماد و کرد سخن بمیان می¬آورد و اشاره می¬کند که کردها بر این باورند که خاستگاه زبانی و تباری آنان در زبان و تبار قوم آریایی¬¬مادی ریشه دارد.کاوش¬های باستان¬شناسی،زبان-شناسی و تاریخی نیز این ادعای کردها را تایید می¬کنند. همچنین زبان کردی و نیز زبان¬های کرانه دریای-خزر که در پیوند سرزمینی با ماد کوچک(آذربایجان) بوده¬اند، شکل تغییر یافته زبان مادی و در واقع شاخه-ای از این زبان باستانی¬اند. نویسنده بیان می¬کند که کردی نه یک زبان، بلکه پدیده¬ای چندزبانی و از اینرو واقعیت«زبان¬های کردی» مقوله¬ای انکارناپذیر است، زیرا هر ناحیه زبان و گویش و لهجه خود را دارد که برای دیگر نواحی کردنشین بدون ترجمه، زمینه درک و فهم آن وجود ندارد. وجود همانندی¬های دستوری و واژگانی در بسیاری از ساکنان منطقه زاگرس که به یکی از زبان¬های ایران(فارسی، لری، لکی، کردی و...) سخن می¬گویند، نشان¬دهنده یکی بودن خاستگاه این زبان¬ها است. نویسنده در بحث دستبردهای تاریخی بیان می¬کند که اندیشه فرگیر کردی که توانسته باشد پویایی و جنبش فراگیر کردی به وجود آورده باشد، موجود نیست و برخی از نخبگان و روشنفکران سرخورده از توسعه نابرابر، ناموزون، شتابان، تک¬بعدی و غیربومی در ایران، برای رسیدن به اهداف¬سیاسی خود به جعل و دستبرد تاریخ(ساخت سابقه¬سیاسی برای کردها) روی آورده و به آفرینش قهرمان¬ملی پرداخته¬اند (صلاح¬الدین ایوبی). مولف در ادامه به تشریح مناسبات کردها با دولت¬های تابعه می¬پردازد و در مورد کردستان¬ترکیه که پهناورترین و پرجمعیت¬ترین بخش کردستان است با اشاره به قانون اساسی کشور ترکیه، نگرانی کارگزاران سیاسی، نظامی و فرهنگی کشور ترکیه در جستار هویت¬ترکی و ناهمگونی¬فرهنگی این کشور را نشان داده و بیان می¬کند که رویکرد این قانون به پدیده تنوع فرهنگی عمدتا سرشتی امنیتی دارد. تعریف علت¬وجودی کشور ترکیه بر بنیاد هویت¬ترک سبب ممنوعیت دیگر زبانها بویژه کردی از 1925 و جلوگیری از نشر کتاب و مجلات به این زبان بوده است. نوع رویکرد حکومت ترکیه به مقوله ناهمگونی ملی در قالب تفاوت¬های هسته(ترک در غرب) و پیرامون(کرد در شرق) به لحاظ توسعه، ناهمسانی آشکاری بدنبال داشته است. اگرچه تلاش ترکیه در پیوستن به اتحادیه¬اروپا باعث شده در سال2005، حکومت ترکیه زیر فشارهای داخلی و خارجی اتحادیه اروپا و امریکا، وعده های انجام دادن اصلاحاتی در امور مربوط به کردها بویژه در حوزه آموزش زبان و فرهنگ کردی در رسانه¬ها را داده است. در بحث کردستان¬عراق به این موضوع اشاره می¬شود که این منطقه بواسطه ناهمگونی¬های زبانی، مذهبی(شافعی)، تاریخی، و فرهنگی با اکثریت عرب کشور همواره یکی از نواحی دچار واگرایی بوده است. دخالت قدرت¬های منطقه¬ای و فرامنطقه¬ای در امور کردستان و نوع رویکرد حکومت¬های بغداد به این ناحیه که عموما با محرومیت و سرکوب همراه بوده در فزایندگی نیروهای واگرا پیامدهای جغرافیایی سیاسی عمیقی بدنبال داشته است. همچنین زمینه¬های پیدایش الگوی حکومت ناحیه¬ای¬کردستان در شمال عراق را باید در نتیجه سرنگونی حکومت بعث عراق، حضور نیروهای بین¬المللی و خلاء قدرت در شمال این کشور و همچنین تجربیات برآمده از یک دهه حکومت احزاب کردی آن محدوده دانست. بسیاری از کارگزاران نهادهای حکومت خودگردان، مهاجران کرد ساکن اروپا و امریکا هستند که طبعا رویکرد آن در گستره مدیریتی¬شان عمدتا بر لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی مبتنی است. این حکومت خودگردان دارای مجلس ناحیه¬ای و موجودیت سیاسی و فرهنگی ویژه¬ای است(برای نمونه در قانون¬اساسی کردستان مانند قانون اساسی عراق از صددرصد اعضای پارلمان،25درصد کرسی¬ها متعلق به زنان است).همچنین نویسنده این نکته را بیان می¬کند که پذیرفته¬شدن زبان¬کردی بعنوان زبان¬رسمی و اداری، وجود 5دانشگاه دولتی، مشارکت با حکومت مرکزی در امور ملی و در اختیار گرفتن چندین منصب وزارتی بهمراه تحولات صورت گرفته در کردستان عراق با علاقه و اشتیاق خاصی مورد توجه باشندگان دیگر نواحی کردنشین کشورهای پیرامونی است. زیرا نشان می¬دهد شهروندان یک کشور خاورمیانه¬ای نیز می¬توانند از حقوقی برابر جدای از تفاوت¬های فرهنگی برخوردار باشند. این موضوع سبب خواهد شد کردهای نواحی دیگر در آینده بر مطالبات ناحیه¬ای¬شان مصمم¬تر شوند. الگوی حکومت ناحیه¬ای کردستان(KRG) حداقل در چهار گستره عاطفی، سیاسی، منطقه¬ای و بین¬المللی و مناسبات ناحیه¬ای، توان تاثیرگذاری خود بر دیگر نواحی کردنشین را دارد. نویسنده در ادامه به نواحی کردنشین ایران می¬رسد و تمرکز خود را به بررسی و مطالعه نواحی کردنشین سنی مذهب(غرب آذربایجان غربی و کردستان) که بیشتر خیزش¬ها و ناآرامی¬های ناحیه¬گرایانه کردنشین ایران منطبق بر این گستره¬ بوده، معطوف می¬کند و نشان می¬دهد که در مقایسه با کردهای ترکیه و عراق، گرایش-های مرکزگریزی کردها در ایران چندان قوی نبوده است |
- اطلس تاریخ ایران
- ظرفيت فراموش شده «اسب اصيل ايراني» در صنعت گردشگري
- ایران در لیست کشورهای «سفر ممنوع» قرار گرفت / جوسازیها؛ عامل اصلي كاهش گردشگران خارجي
- درباره سیاست های کنترل جمعیت : پیرشدن جمعیت ایران تهدید نیست / علی سرزعیم
- 28 مهرماه 1245 سالروز تولد ستار خان، سردار ملي
- واژگوني اتوبوس راهياننور، بروجن را عزادار كرد ۲۶دانشآموز راهیاننور کشته شدند، پاسخگوكيست؟
- 10 آسیب سبک زندگی در ایران
- نامه کريم سنجابي، شاپور بختيار و داريوش فروهر به محمدرضا پهلوي : تنها راه خلاصي از تنگناها ترک حکومت استبدادي است
- تاريخ«طهران» از ابتدا تا روزگار تختگاهي آقامحمدخان - (قسمت دوم)
- هفتم آبان ماه ۲۹ اکتبر صدور منشور حقوق بشر کورش، نه روز تولد
- از فوتبالیست شدن پگاه آهنگرانی تا بازگشت عمو نوروز... ایران به روایت تصویر
- به بهانه لغو مکرر کنسرت های موسیقی در شهرستان ها دل پردرد موسیقی و بی تفاوتی برخی از مدیرانش !
- یکی از اعضای اصلی ارکستر سمفونیک تهران : ارکستر سمفونیک تهران وجود خارجی ندارد
- 23 آبان 1294 مجلس سوم شوراي ملي منحل شد
- متن خطابه مظفرالدین شاه در گشایش نخستین مجلس شورای ملی
- اختصاصی ایلنا / بناهای تاریخی اصفهان در حال فروپاشی است
- رييس سازمان نهضت سوادآموزي کشور: ايران را به علت آمار بالاي بيسوادي ناقض حقوق بشر ميدانند
- مجله الکترونیکی سازمان ملل اعلام کرد: تبریز توسعهیافتهترین و زیباترین شهر ایران است
- ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر : سینمای ایران به برده داری شبیه شده است
- نماینده ولیفقیه در سپاه : دولت وحدت ملی ، ملغمه است / مهندسیمنطقیانتخابات وظیفهذاتیسپاه
- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو بررسی کرد : امکان «استیضاح» آقای رئیسجمهور؟!
- نقویان در جمع مردم یزد : با وجود اختلاس ۳ هزار میلیاردی ، میگویند این دولت پاکترین است
- توضيحات سایت هاشمی رفسنجانی در مورد انتخابات آزاد ٬ وحدت ملی و ... تا مصلحت نظام در انتخابات چه باشد ...
- (تصاویر) خانه امیرکبیر در حال تخریب !
- ديوان عدالت اداری کشور حکم سعید مرتضوی را مجددا ابطال كرد
- با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام شد : نارضایتی 94 درصدی مردم از قیمت خودروهای داخلی
- پیشنهاد 700 هزارتومانی کارگران
- قیمت رسمی و آزاد همه خودرو های بازار
- (تصویر) جمعی از اعضای شورای انقلاب
- وقتی چهار عنصر حیاتی در شمعی روشن جمع می شود / جشن سده، سنت کهن ایرانیان
- چشم بهاری / خسرو طالبزاده
- فقط در ايران ماهواره ممنوع است / نتيجه يك پژوهش : ۶۰درصد مردم ماهواره دارند
- حذفهای درونحکومتی در ایران
- دکتر محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات با حضور در وازت کشور برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
- هاشمي رفسنجانی : من خود ميدانم نباید ميآمدم / اﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﻣﺎﯾﻮﺱ ﻧﺸﻮﻧﺪ
- صداقت عارف به دل نشست: اصلاحطلبی یعنی منزلت. منزلت یعنی آبرو و کرامت و شرافت همه ایرانیها
- بیانیه بیش از 280 چهره فرهنگی، هنری و رسانهای خطاب به عارف
- پيروزي بزرگ اصلاحطلبان و جناح اعتدال؛ با کسب حدود ۱۹میلیون و... شيخ دوستداشتني ديپلمات رئیسجمهور ايران شد، تبريك!
- به بهانه سالگرد عبرتانگيزترين رخداد تاريخ سياسي ايران / شصتمين سالگرد کودتاي 28 مرداد به روايت تاريخ
- یرواند آبراهامیان : تاریخ ایران مدرن / ارزیابی ریشهای تاریخ معاصر ایران مدرن
- یرواند آبراهامیان : ایران بین دو انقلاب / حلیل تأثیرات متقابل سازمانهای سیاسی و نیروهای اجتماعی ایران از سدهٔ نوزدهم میلادی تا انقلاب اسلامی 1357
- دیالکتیک توسعهنیافتگی در تاریخ ایران / احمد سیف*
- بزرگداشت ایزد دوستی و پیمان : جشن مهرگان در آتشکده زرتشتیان کرمان /تصاویر
- نامه اعتراضی حامیان روحانی در بوشهر : تندروها مانع از انتخاب استاندار بومی می شوند
- حضرت آیتالله خامنهای : عمر مرحوم عسگراولادی درخدمت اسلام سپری شد
- پيام تسليت آيتالله هاشمیرفسنجانی به مناسبت درگذشت آقای عسكر اولادی : مبارزي كه با ايمان به حقانيت مبارزه امام (ره) و روحانيت عليه استبداد و استعمار، 13 سال زندان و شكنجه را تحمل کرد.
- دکتر حسن روحانی، رئیس کابینه دولت " تدبیر و امید " : یک درس عاشورا، مذاکره منطقی است
- دکتر حسن روحانی : به طور منظم به مردم گزارش میدهیم / دولت افتخار خود میداند که به مردم پاسخگو باشد
- سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید : امنیت ریشه در فرهنگ و باورهای ایمانی دارد. / قرار گرفتن در مسیر اعتدال ویژگی امت اسلام و راه پیشگیری از افراط است.
- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اصفهان: با تاریخ شگفتانگیز اصفهان آشنا هستم/ خوشحالم به این شهر که شهرت جهانی دارد سفر کردم
- دیپلماسی نوروز، اهرم مهم دیپلماسی عمومی ایران
- در جمع فعالان سیاسی اصولگرا / رییس جمهوری همگان را به وحدت برای حل مسایل کشور فراخواند
- برای ارزیابان یونسکو چه داریم؟ از جهانی شدن شوش چه بدست میآوریم؟
- از «رجايي دوران» تا «امیرکبیر ثاني» نشدن! شرایط و مقطع همیشه «حساس» ایران
- دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور: ۷درصد ایرانیان در خارجکشور زندگی میکنند
- يونسي، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتها: همه تاریخ ایران افتخارآمیز است
- رئیس انجمن جامعهشناسی ایران: جشن «نوروز» زمانی نماد دموکراسی بود
- رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴: سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»/ آرزوهای بزرگ فراروی ایران با همکاری و اعتماد متقابل دولت و ملت دست یافتنی است
- رئیس جمهور در پیام نوروزی سال 94: دست به دست هم دهیم مجلسی را بسازیم شایسته این ملت/امروز مسابقه برای تفاهم با ایران به جای مسابقه برای تحریم ایران وجود دارد
- بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 5+1: هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود
- براي اولين بار رتبه 48 ايران در جذب گردشگر خارجي
- مزایا و معایب استانی شدن انتخابات مجلس
- ائتلاف داخلی، انسجام بین المللی
- با ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه؛ " موج 51 صنایع دستی " به راه افتاد
- به بهانه هفتم آبان؛ روز بزرگداشت کوروش/ چرا کوروش در سرزمین خود غریب است؟
- (بازخوانی) در سالروز تصویب قطعنامه 598 بررسی شد؛ نگاهی بر 2 تصمیم تاریخساز و دیپلماتیک ایران
- ایران در انتظار سونامی اصلاحات و اعتدال
- آخرین آمار منتخبان مردم تهران در مجلس دهم از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد.
- اعلام نتایج نهایی خبرگان - تهران پيروزي ليست هاشمي؛ انتخابات مجلس خبرگان در حوزه استان تهران، شاهد شدیدترین رقابت میان دو لیست اصلی یعنی لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و لیست خبرگان مردم (به سرلیستی هاشمی) بود.
- آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی خاطرنشان کردند: مجلس آینده وظائف سنگینی برعهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگوئی در برابر خدا و مردم را همگان در آن مشاهده کنند.
- حجت الاسلام علی یونسی، مشاور رییس جمهوری: نوروز نماد اعتدال و آینده نگری ایرانیان است
- حكايت غريبي است نازنين! عزم راسخ براي محو جشنهاي ايراني!
- 29 اسفند؛ روز ملی شدن صنعت نفت ایران/ ملی شدن صنعت نفت و خلع ید به روایت تاریخ/ غلامحسین دهدشتی
- جشن نوروز از کجا آمده است؟ تنوع و تفاوت، چنان رشتهای ناگسستنی است که گویی دستان هنرمند تاریخ، ایران را با سبک اصیل همبستگی، زیبا و رنگین به هم بافته است.
- جشن نوروز از کجا آمده است؟ در نهایت تنوع و تفاوت، چنان رشتهای ناگسستنی است که گویی دستان هنرمند تاریخ، ایران را با سبک اصیل همبستگی، زیبا و رنگین به هم بافته است.
- علیرضا قربانی در اینستاگرام خود نسبت به لغو کنسرتهای شهرام ناظری و کیهان کلهر در نیشابور واکنش نشان داد./ امروز چه عنصرى برتر و اثرگذارتر و فراگيرتر از موسيقى براى بيان اين مفاهيم فاخر و انسانى-اخلاقى در جامعه و ترويج آن موجود است؟
- جشن تیرگان؛ نشانهی روشنایی و خوش یمنی/ روزی که جان آرش تا مرزهای ایران پر کشید
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:یکی از مشکلات پس از پیروزی انقلاب، چگونگی حفظ و نگهداری و حتی استفاده از مجموعه میراثهای فرهنگی کشور بود.که بعضیها نمیپسندیدند ابنیه های تاریخی مثل کاخ ها باقی بماند....
- ایراندخت، امروز به درخشش کیمیای سرزمینش میبالد. به دختری که شجاعانه و پرقدرت در میدان رقابت ظاهر شد و از نام و بلندای یاد ایران دفاع کرد.
- برجام ناوگان هوایی کشور را نو کرد/ ورود نخستین ایرباس نو پس از 38 سال
- حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رحمانی از همراهان امام خمینی(س) و فرماندهی بسیج مستضعفین در دوران دفاع مقدس: امیدوارم برادران بسیجی هیچ وقت وابسته به گروه ها و تشکیلات حزبی خاصی نباشند و تنها در جهت دفاع از کشور، مردم و حفظ اسلام و انقلاب گام بردارند.